Idag lanseras IKEA katalogen 2017 - ”Designat för människor”

Den nya IKEA katalogen 2017 är full av nya, väldesignade heminredningsprodukter som inspirerar för att göra livet hemma både enklare och bättre. Med årets IKEA katalog vill vi uppmuntra alla att strunta i pressande krav och förväntningar, särskilt de som finns i och omkring köket.

Omslaget på årets IKEA katalog säger: ”Designat för människor”. I årets IKEA katalog finns 13 berättelser som tar läsaren med på en resa runt om i världen och visar hur IKEA samarbetar med människor från olika kulturer, för att förstå deras behov och deras drömmar. Det hjälper oss att utveckla bättre produkter och lösningar utifrån vad vi kallar demokratisk design.

– I årets IKEA katalog berättar vi om demokratisk design och delar med oss av vår kunskap om livet hemma, säger Susanne Koerfer, inredningschef IKEA Sverige.

Med årets IKEA katalog vill vi uppmuntra alla att strunta i pressande krav och förväntningar, särskilt de som finns i och omkring köket. Det handlar om att slå sig fri från regler och recept för att hitta sin egen väg. Med årets katalog vill vi uppmana människor att säga hej då till stress och hej till glädjen i att laga mat, äta och vara tillsammans.

Vårt liv i och omkring köket har förändrats och med det har platsen för våra måltider flyttat – från matbordet till soffan, golvet och skrivbordet. Idag behöver inte en måltid med vänner eller familj äga rum runt ett perfekt dukat bord. Den behöver inte ens inkludera stolar. Dagarna av "måsten" är över.

Förutom den tryckta katalogen presenterar vi i år en helt omarbetad och verkligt inspirerande IKEA katalog-app för smartphones, läsplattor, laptops, stationbära datorer och den senaste generationens Apple tv. IKEA katalog-appen innehåller mer än tre timmar rörligt och interaktivt material, som exempelvis lättnavigerade filmer där IKEA medarbetare delar med sig av tips och idéer. Med hjälp av virtual reality som visar 360 graders rumsvyer och med funktionen augmented reality kan du virtuellt prova IKEA produkter i ditt hem.

IKEA katalogen 2017 har 324 sidor, trycks i 211 miljoner FSC-certifierade exemplar, översätts till 34 språk och distribueras i 48 länder.

Mer information, bilder och filmmaterial finns på www.ikea.se/press

Den tryckta IKEA katalogen släpps torsdagen den 18 augusti 2016.

Den nya IKEA katalog-appen och den digitala versionen av IKEA katalogen släpps torsdagen den 25 augusti 2016.

För ytterligare information om IKEA katalogen 2017, kontakta: Tina Björeman, 0733-47 11 70, press.sto@ikea.com

OM IKEA I SVERIGE
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen hade 37,4 miljoner besök och hemsidan 77 miljoner besök under verksamhetsåret 2015. I Sverige finns ca 13 550 IKEA medarbetare, varav ca 6500 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.