Idag öppnar det nya IKEA varuhuset i Västerås

Idag slår IKEA upp dörrarna till det nya varuhuset i Västerås på Erikslund. Det nya varuhuset visar fler heminredningslösningar och mer inspiration på ljusa och rymliga ytor. Öppettiderna utökas och besökarna är nu välkomna mellan 10 och 20 varje dag.  Personalbehovet har ökat och inför öppningen har ca 100 nya personer anställts.

Det finns ett stort heminredningsintresse i Västeråsregionen. Med det större varuhuset kan hela sortimentet visas på ett ännu mer inspirerande sätt. För kunderna blir det en bättre helhetsupplevelse genom att det finns mer plats på varuhusets alla ytor, från rumsmiljöer och tag-själv lager till restaurang och parkering. Det finns också fler lekstationer runt om i varuhuset för barnen.

IKEA har funnits i Västerås i 26 år och har idag nästan 400 medarbetare, varav 100 har rekryterats till det nya varuhuset.

-          Det är fantastiskt roligt att idag få inleda en ny epok och bjuda in våra kunder till ett helt nytt varuhus med ännu fler heminredningsprodukter i 62 rum och kök. Speciellt stolt är jag över de rumsmiljöer som inretts med fokus på ett hållbart liv hemma och jag hoppas många ska bli inspirerade av dom, säger Freddy Johansson, Varuhuschef IKEA Västerås.

IKEA varuhuset öppnar idag med traditionell invigningscermoni där varuhuschefen Freddy Johansson sågar av en stock tillsammans med kommunstyrelsens ordförande i Västerås, Ulla Persson. Cermonin leds av Ernst Kirchsteiger. Under dagen bjuds det på ett fullspäckat showschema av sång, dans och modevisning samt många fina öppningserbjudanden. Mer om det nya IKEA varuhuset på www.ikea.se/vasteras

Fakta om IKEA Erikslund, Västerås

Det nya IKEA varuhuset är 37 000 kvadratmeter stort, det gamla på var på 17 800 kvadratmeter. Sortimentet är utökat från 6500 produkter till 9100 och allt finnas under ett tak. Det finns 3500 parkeringsplatser och restaurangen har ökat från 180 till 560 sittplatser. På varuhuset finns tre rum speciellt inredda för att be inspiration och idéer kring ett mer hållbart liv hemma. IKEA har 15 olika fack för avfallssortering för den egna verksamheten. Det finns miljöbilsparkering, matrester blir biogas och de som har elbil kan utan kostnad ladda sina bilar på parkeringsplatsens laddningsstolpar.

Freddy Johansson, varuhuschef IKEA Västerås, Tel: 0732-321237,

E-post: freddy.johansson@ikea.com

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige, Tel: 0733-53 12 97,

E-post: ylva.magnusson@ikea.com

Om IKEA

IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ.

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 33 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 283 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 626 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 197 miljoner exemplar på 29 språk. www.ikea.se