Idag öppnas världens nyaste IKEA varuhus i Helsingborg

Idag slår det nyaste IKEA varuhuset i världen upp portarna i Helsingborg och erbjuder ännu mer heminredningsinspiration, bland annat i 62 olika uppbyggda rum och hem. Öppettiderna utökas, besökarna är välkomna mellan 10 och 20 varje dag och de får nu tillgång till hela IKEA sortimentet på 9300 produkter. Dessutom öppnar Sveriges första Swedish Food Market med mat som förknippas med de svenska traditionerna.

Efter snart 30 år i Helsingborg öppnar IKEA nu ett nytt varuhus på Väla. Nu finns hela IKEA sortimentet av heminredningsprodukter till marknadens lägsta priser tillgängligt också i Helsingborg. Det nya varuhuset erbjuder en bättre helhetsupplevelse i en ljusare och mer inspirerande miljö med mer utrymme, bredare gångar, fler lekstationer för barnen och fler kassor. Restaurangen har 550 sittplatser, vilket är mer än 4 gånger så många som tidigare, och nya lekrummet SMÅLAND tar emot barn mellan tre till tio år i en kreativ lekmiljö.

-          Det är fantastiskt att nu få välkomna våra kunder till ett modernt och härligt IKEA varuhus med massor av inspiration och hela vårt sortiment. Jag hoppas IKEA ska vara ett uppskattat utflyktsmål för hela familjen, säger Niklas Larsson, varuhuschef på IKEA i Helsingborg.

För att kunna öppna det nya varuhuset har totalt 150 medarbetare anställts.

Några av de steg som tagits för att minska klimatpåverkan är att använda enbart förnybar el och förnybar uppvärmning och kylning på IKEA varuhuset i Helsingborg. Det finns sex elstolpar där elbilar kan laddas gratis och alla sorters miljöbilar får en särskild plats under tak. Möjligheterna att källsortera sopor på varuhuset har utökats. Matresterna från restaurangen blir biogas. Idag invigs också den nya busshållplatsen för stadsbussens linje 22 I anslutning till varuhusets entré. Kunder uppmuntras att komma med allmänna kommunikationsmedel eller cykel till varuhuset och vid behov utnyttja den billiga hemtransporten.

Intresserade kan följa invigningen och aktiviteter samt se en varuhuskarta på  http://ikea.se/nyahelsingborg

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige, 0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

Niklas Larsson, varuhuschef IKEA Helsingborg, Tel: 0709-696959, E-post: niklas.larsson@ikea.com

IKEA har 17 varuhus i Sverige som årligen besöks av 32 miljoner människor. Distanshandel bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 276 varuhus i 25 länder, som årligen besöks av 522 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 198 miljoner exemplar på 28 språk. www.IKEA.se