IKEA återkallar BUSA tält för barn på grund av risk för allvarlig skada

IKEA ber sina kunder som har ett BUSA tält för barn att omedelbart plocka undan det från barnens användning och ta med det tillbaka till ett IKEA varuhus mot full ersättning.

Tältets ram i stålwire kan gå sönder när det används. Vassa kanter kan då skära genom tältduken. Barn som leker med tältet kan riskera att få skär- eller stickskador om tältet skulle gå sönder.

IKEA känner till tre incidenter där ramen i stålwire har gått sönder och skurit genom tältduken. En av incidenterna ledde till en mindre skada som inte krävde läkarvård. Säkerhet har högsta prioritet på IKEA och därför återkallas tältet.

BUSA tält har sålts på alla IKEAs marknader sedan 1 augusti 2011.

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige 0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ.

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 33 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 283 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 626 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 197 miljoner exemplar på 29 språk. www.ikea.se