IKEA återkallar ELGÅ FENSTAD skjutdörr 73x196 med spegelglas

Säkerhet har högsta prioritet på IKEA. Vi vill därför att alla kunder som har en ELGÅ garderob med FENSTAD skjutdörrar i spegelglas märkta med leverantörsnummer 12650 omedelbart kontaktar IKEA kundservice på telefonnummer 0775-700 500.

IKEA har fått rapporter om att spegeldörren kan lossna och om den faller kan den gå sönder i vassa skärvor. Eftersom spegeldörren är tung utgör den en risk för användare. Vid en incident har en kund fått skärsår som fick sys.

ELGÅ FENSTAD skjutdörr tillverkas av tre olika leverantörer, men bara skjutdörrar från leverantör med leverantörsnummer 12650 berörs. Leverantörsnumret står tryckt på nederdelen av dörrens baksida där det står ”Made in Sweden”.

Kunder som har en ELGÅ FENSTAD skjutdörr med spegelglas från leverantör nr 12650 ombeds kontakta IKEA kundservice på telefonnummer 0775-700 500 och välja ”Återkallelse” i telefonmenyn, för information om hur man får en ersättningsdörr utan kostnad.

Inga andra garderobsdörrar berörs.

IKEA ber om ursäkt för det besvär detta orsakar.

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige 0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

Om IKEA

IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ.

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 33 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 283 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 626 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 197 miljoner exemplar på 29 språk. www.ikea.se