IKEA återkallar ett begränsat antal ugnsgaller

IKEA ber kunder som har en NUTID eller FRAMTID ugn med tillverkningsdatum 1134-1150 (ååvv) att kontakta kundservice: 0775 - 700 500, för att få kostnadsfritt få ett ersättningsgaller.

Ugnsgallret som medföljer ugnen är inte brett nog och kan trilla ner medan ugnen används, vilket medför en risk för brännskador. IKEA har inte fått in några rapporter om skador men har beslutat att i förebyggande syfte återkalla ugnsgallret eftersom produkters säkerhet alltid har högsta prioritet på IKEA. Ugnens plåtar är bredare och omfattas därför inte av återkallelsen.

Endast ugnar med tillverkningsdatum 1134-1150 (ååvv) samt specifika artikelnummer berörs. (Berörda artikelnummer ser du nedan) Tillverkningsdatum och artikelnummer hittar du på en etikett på ugnens insida nära fronten, när ugnsluckan är öppen.

Berörda artikelnummer

Artikelnummer Artikelnamn
00218179 NUTID OV9 N VUGN PYR FUN 60X60 RFRS
40218182 NUTID OV9 N VUGN PYRO FUNK 60X60 V
70218171 FRAMTID OV5 N UGN 60X60 SVART

Kunder ombeds undersöka tillverkningsdatumet och artikelnumret. Om tillverkningsdatumet är inom tidsramen 1134-1150 (ååvv) och artikelnumret finns med i listan ovan, ber vi kunden att omedelbart sluta använda ugnsgallret och kontakta kundservice: 0775–700 500, för att få ett ersättningsgaller kostnadsfritt.

Inga andra ugnar eller ugnsgaller berörs.

IKEA ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka.

Sara Carlsson, pressansvarig IKEA Sverige 0733-53 12 97, sara.carlsson2@ikea.com

IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ.

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 34 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 284 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 655 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 208 miljoner exemplar på 30 språk. www.ikea.se