IKEA återkallar sänghimmel för barn på grund av strypningsrisk

IKEA uppmanar kunder som har en sänghimmel från IKEA, avsedd att drapera spjälsäng/barnsäng, att sluta använda den för spädbarn och små barn och återlämna den till ett IKEA varuhus för full återbetalning.

De berörda sänghimlarna är: LEGENDARISK, MINNEN sänghimmel, BARNSLIG BOLL, MINNEN Brodyr, HIMMEL, FABLER, TISSLA och KLÄMMIG.

IKEA har fått värdefull feedback från kunder och har identifierat en potentiell strypningsrisk i samband med användning av dessa produkter. IKEA har fått rapporter om att sänghimmeln dragits ner i sängen och trasslat in sig runt barnets hals. Inga bestående skador har rapporterats.

De berörda sänghimlarna från IKEA har funnits till försäljning på alla IKEA marknader sedan 1996.

Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka, men säkerheten är alltid av högsta prioritet för IKEA.

För mer information se: www.IKEA.se eller kontakta kundservice 0775-700 500.

För mediefrågor, vänligen kontakta:
Daniela Rogosic, pressansvarig IKEA Sverige, +46 733531297, daniela.rogosic3@ikea.com

OM IKEA i SVERIGE

Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vår affärsidé stöttar visionen genom att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt kan köpa dem. IKEA grundades 1943 i Älmhult och idag finns drygt 12 000 medarbetare i Sverige. Försäljningen i Sverige sker dels på våra 19 varuhus, med ca 34 miljoner besökare årligen, och via e-handel. IKEA Gruppen har totalt 305 varuhus i 26 länder. Under verksamhetsåret 2013 hade IKEA Gruppen totalt 135 000 medarbetare, 684 miljoner besökare i varuhusen och 1,3 miljarder besökare på www.IKEA.com.