IKEA förbereder årets julbord tillsammans med hemlig kock

IKEA är just nu mitt i planeringen av årets julbord och bygger vidare på en tradition som inleddes förra året.  Med start den 21 november kan IKEAs kunder njuta av moderna och klassiska julrätter varje dag fram till jul. Precis som förra året blir det en känd och uppskattad kock som sätter sin prägel på årets IKEA julbord.

Att äta julbord är en av de svenskaste traditioner vi har och 2010 lanserade IKEA ett julbord komponerat av den välkände kocken Leif Mannerström. Initiativet blev mycket uppskattat och i år erbjuds besökarna återigen julmat på samtliga svenska IKEA varuhus.

– Vi vill att julbordet på IKEA ska bli en modern klassiker och en återkommande tradition som alla kan ta del av. Vi erbjuder vällagad julmat med både traditionella och moderna smaker till ett pris som de allra flesta har råd med, säger Henriette Johansson, IKEA Food Manager, IKEA Sverige.

Vem blir årets kock?

Att servera årets IKEA julbord kräver både kreativitet och nytänkande. Precis som förra året samarbetar IKEA med en känd kock. Än så länge är det hemligt vem som kommer att bidra med sina färdigheter och sätta extra krydda på årets största julbord.

– Att samarbeta med en gästkock ger oss möjlighet att utveckla julbordet varje år och erbjuda en unik upplevelse av en klassisk måltid. Årets kock är just nu fullt upptagen med att ta fram spännande nyheter och han eller hon kommer att presenteras i slutet av oktober, säger Henriette Johansson.

IKEAs julbord serveras på samtliga svenska varuhus från och med den 21 november till den 23 december mellan klockan 15 och stängning. Priset är 99 kr för IKEA FAMILY medlemmar och 199 kr för övriga gäster.

Fakta om IKEAs julbord 2010

• Julbordet började serveras 2010
  • Leif Mannerström var Årets julkock
  • Över 200 000 gäster serverades