IKEA Foundation lanserar webbplats och berättar om 100 miljoner barn

Möt barnen, hör deras röster, läs deras historier. IKEA Foundations arbetar för att vända fattigdomsspiralen till en cirkel för välstånd. Nu lanserar IKEA Foundation sin nya webbplats (www.ikeafoundation.org) som berättar om de program som stöds för att bidra till en bättre vardag för familjer som lever i fattigdom.

IKEA Foundation arbetar för att möta barns alla fundamentala behov - en plats man kan kalla hemma, en hälsosam start i livet, god utbildning och en långsiktig familjeinkomst - genom att finansiera innovativa insatser via strategiska partners. Bara under 2010 donerades 405 miljoner kronor. Omkring 100 miljoner barn får nytta av de program som IKEA Foundation nu stödjer.

Webbplatsen samlar information om IKEAs alla globala, filantropiska insatser genom IKEA Foundation, som på grund av utökade stadgar nu även omfattar de aktiviteter som tidigare drevs av IKEA Social Initiative. Ett exempel på aktivitet är den årliga Mjukdjurskampanjen som 2010 samlade in 102,6 miljoner kronor genom de mjukdjur IKEA kunder köpte under kampanjperioden. Sedan kampanjen startade har 316 miljoner Euro samlats in och används till stöd för förbättringar kring skolgången för åtta miljoner barn i 40 länder genom Rädda Barnen och UNICEF.

– En bra skola kan inte hjälpa ett barn som inte är friskt nog att kunna koncentrera sig eller ett barn vars föräldrar inte har någon regelbunden inkomst. Ofta slutar barn i skolan för att hjälpa familjen att tjäna pengar. Därför tar vi ett helhetsgrepp, stödjer långsiktiga program som hjälper till att bryta fattigdomsspiralen till en spiral för välstånd, säger Per Heggenes, VD för IKEA Foundation.

IKEA Foundation stödjer insatser från katastrofhjälp efter naturkatastrofer (t.ex. 2010 jordbävningen i Haiti och översvämningen i Pakistan) till långsiktiga program för att minska spädbarnsdödlighet, förbättra kunskap om näring, sanitet, vaccinationer och förebyggande hälsovård över hela södra Asien. Insatserna omfattar även utbildningsprogram för att skapa bättre, mer barnvänliga skolor i flera afrikanska länder, förskolor i Kina och Vietnam samt arbetar för att förhindra barnarbete i Pakistan och Indien så att barn kan gå i skolan. Förutom att ge ekonomiskt stöd till partners, donerar IKEA Foundation hundratusentals IKEA produkter och delar med sig av IKEA kunskap till hjälporganisationer.

– Genom att fokusera på basbehov för familjer i de delar av världen där nöden är störst, kan det vi gör få störst effekt. Det viktigaste är att hjälpa människor att hjälpa sig själva till en bättre vardag såväl idag som imorgon, säger Ingvar Kamprad, som grundade IKEA Foundation 1982.

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige 0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

Om IKEA Foundation

IKEA Foundation syftar till att förbättra möjligheterna för barn och unga genom att stödja holistiska, långsiktiga program som kan skapa omfattande och bestående förändring och göra det möjligt för dem att skapa sin egen framtid. Vi arbetar med starka strategiska partners som använder innovativa tillvägagångssätt för att uppnå storskaliga resultat inom fyra fundamentala områden i ett barns liv. De program som nu stöds når omkring 100 miljoner barn. Läs mer på www.ikeafoundation.org