IKEA GreenTech investerar 12 miljoner euro i innovativ miljöteknik

IKEA GreenTech, ett riskkapitalbolag inom IKEA koncernen, meddelar idag att man investerat 12 miljoner euro (ca 100 miljoner kronor) mellan 2010 till 2012 i företag som arbetar med miljöteknik och i en riskkapitalfond som investerar i cleantech. IKEA GreenTech, som stödjer IKEA koncernens strategi att hjälpa människor att leva mer hållbart, har 60 miljoner euro (ca 500 miljoner kronor) att investera i innovativa tekniker kopplat till energi, vatten, avfall, avancerade material och framtidens hem. All avkastning återförs fonden för nya investeringar.

- Vårt mål är att göra investeringar som gör att IKEA kan erbjuda nya innovativa produkter som hjälper människor att leva ett mer hållbart liv hemma. Efter att ha utvärderat intressanta idéer från mer än 700 företag, har vi valt tekniker som ger stora möjligheter inom valda områden. Vi är selektiva och investerar bara i produkter, design, material eller processer som bidrar till IKEAs ambitioner inom hållbarhet, säger Christian Ehrenborg, VD IKEA GreenTech.

IKEA GreenTech har hittills investerat i följande företag; Exibea AB(energistyrning, Sverige) BoFood AB(vegetarisk mat, Sverige), El-Seed Corp(LED-teknik, Japan), Alelion Batteries AB(energilagring, Sverige) och Mountain Cleantech Fund II(Cleantech Growth Fund i Tyskland/Österrike/Schweiz). Christian Ehrenborg går nu in i styrelserna i Exibea AB och BoFood AB.

IKEA GreenTech grundades 2008 och fokuserar mest på Norden och Europa. Bolaget kommer nu att påskynda identifieringen av nya investeringar som hjälper IKEA koncernen att leva upp till den nya hållbarhetsstrategin People & Planet Positive.

Hållbarhetsstrategin innehåller utmanande åtaganden i att hjälpa miljontals människor spara energi och vatten samt att minska avfallet hemma. Dessutom bidrar den till att göra IKEA till ett mer hållbart företag. IKEA GreenTech undersöker möjligheter i hela leverantörskedjan för att stödja strategin.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christian Ehrenborg, VD IKEA GreenTech.
Tel: +46 (0) 709 50 86 00
E-post: christian.ehrenborg@ikea.com

Om IKEA GreenTech
IKEA GreenTech AB är ett riskkapitalbolag som investerar i miljöteknikföretag. Uppdraget är att investera främst i teknikbaserade företag som bidrar till att förbättrar hållbarhetsaspekten i IKEAs verksamheter. Företaget ägs av IKEA koncernen. Ägarstruktur möjliggör tillgång till det globala och etablerade varuhuskonceptet IKEA.

IKEA GreenTech har ca 60 miljoner euro (500 miljoner kronor) för att investera.  Avkastningen på investeringar återförs till den allmänna fonden med målet att kontinuerlig tillföra investeringskapital. För mer information, besök www.ikea.greentechab.com

Om IKEA Gruppen
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vår affärsidé stöder visionen genom att erbjuda ett brett sortiment av väldesignade, funktionella heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt får råd att köpa dem. Det finns för närvarande 298 IKEA varuhus i 26 länder. IKEA grundades i Sverige 1943. IKEA koncernen har 144 000 medarbetare och hade 770 miljoner besökare under FY12. För mer information, besök www.ikea.se