IKEA köper tomt i Borlänge

KEA köper en tomt i Borlänge för en framtida etablering av ett IKEA varuhus. Köpet är en del i det långsiktiga arbetet att skapa ökad tillgänglighet på god heminredning till låga priser för de många människorna. Borlänge har ett bra läge i Dalarna och gör att IKEA kommer närmre kunderna i regionen.

Det är viktigt för oss att kunderna får en bra helhetsupplevelse av IKEA vid varje besök hos oss. Därför arbetar vi aktivt med att våra befintliga varuhus alltid är fräscha och inspirerande, att bygga ersättningsvaruhus där vi vuxit ur befintliga IKEA varuhus och genom att säkerställa möjlighet för framtida etableringar. Med tomtköpet i Borlänge säkrar vi möjligheten att komma närmre IKEA kunderna i Dalarna och skapar ett bra komplement till IKEA varuhuset i Gävle. – Vi vet att det finns ett stort intresse för heminredning i Dalarna. Vi är fantastiskt glada över att komma närmre våra kunder här, säger Jeanette Söderberg, VD IKEA Sverige. – Vi är mycket glada och stolta över att IKEA har valt att etablera ett varuhus i Borlänge, säger Nils Persson, kommunstyrelsens ordförande, Borlänge kommun. Tomten ligger mellan järnvägen och köpcentret Kupolen och är på 85.000 kvadratmeter. I anslutning till tomten har IKANO Retail Centres köpt mark med avsikt att bygga en kompletterande handelsplats. För mer information kontakta