IKEA KUNDER OCH MEDARBETARE DAMMSUGER SVERIGE PÅ 50-ÖRINGAR

Nu ger sig IKEA in i jakten på 50-öringarna. Dessa upphör att gälla som betalningsmedel den 1 oktober i år, då riskerar 400 miljoner 50-öringar att bli värdelösa. När den blanka 50-öringen drogs in för fem år sedan lämnades 250 miljoner mynt aldrig in. Därmed gick 125 miljoner kronor upp i rök.

Dammsug Sverige är en insamling till förmån för utsatta och övergivna barn. Insamlingen drivs av organisationerna BRIS, Childhood och SOS Barnbyar som delar på resultatet av insamlingen. Sedan årsskiftet driver Dammsug Sverige två tävlingar som fått stor uppslutning. Den ena, Klasskampen, är en tävling mellan landets mellanstadieelever om vilken klass, som samlar in flest 50-öringar. I den andra, Kommunkampen, tävlar landets kommuner om vilken som samlar in mest pengar per invånare. Från den 12 maj kommer IKEA att ha två stora tunnor för insamlingen på varje varuhus. Varje tunna rymmer trehundratusen 50-öringar. Insamlingen avslutas i oktober. – Det här ligger helt i linje med våra värderingar. Man ska ta vara på alla resurser, därför ansluter vi oss till den här kampanjen. Med en mycket liten insats kan alla bidra till att skapa en ljusare framtid för utsatta och övergivna barn, säger Peter Agnefjäll, VD för IKEA Svenska Försäljnings AB. För mer information kontakta gärna