IKEA MOS Shoppingcenterbolag i Ryssland vidtar kraftfulla förbättringsåtgärder

IKEA koncernens styrelse och ledning har under 2010 genomfört ett antal undersökningar av IKEA MOS (IKEA ryska shoppingcenterbolag) med anledning av ett flertal väl kända problem inom företaget. IKEA har under året även vidtagit ett antal förbättringsåtgärder. I undersökningarna har framför allt byggnader, tillstånd och licenser, bolagsstyrning samt ledarskap och företagskultur granskats. Granskningsarbetet har utförts av externa experter så som KPMG, Ernst & Young, PwC, SWECO och COWI samt den svenska advokatbyrån Hammarskiöld & Co. Därutöver har interna undersökningar genomförts av IKEA. Undersökningsfasen är nu avslutad.

Resultaten visar stora brister inom flera områden. Ett intensivt arbete pågår för att åtgärda bristerna. Arbetet kommer att fortgå med full kraft. En ny VD för IKEA MOS är på plats sedan den 1 oktober, för att etablera arbetsmetoder och uppföljningsrutiner baserade på IKEA värderingar och policies.

Ryssland är en viktig marknad för IKEA Gruppen med fortsatt stor potential inom detaljhandel, inköp och tillverkning.

IKEA grundare Ingvar Kamprad har alltid aktivt stöttat expansionen i Ryssland. Under årens lopp har Ingvar Kamprad visat ett personligt intresse för affärsverksamhet i Ryssland och gjort sitt bästa för att uppmuntra en snabb expansion av shoppingcenter med IKEA varuhus i Ryssland.

“Den dokumenterade oredan inom vårt ryska shoppingcenterföretag är helt oacceptabel”, säger Ingvar Kamprad. ”Jag har varit för optimistisk. Det är upprörande och sorgligt att man har gått snett på vägen. Jag inser att jag har ett moraliskt ansvar i detta. Jag är övertygad om att IKEA också framöver kan bidra till en bättre vardag för de många människorna i Ryssland”, säger Ingvar Kamprad.

Undersökningarna visar på brister inom följande områden:

• De externa granskningarna av byggnaderna visar ett antal allvarliga problem i några av IKEA MOS shoppingcenter. Byggnaderna bedöms dock vara säkra förutsatt att vissa rekommendationer följs. IKEA MOS följer nu dessa rekommendationer. Ytterligare förbättringsarbeten i byggnaderna pågår och kommer att fortgå.
  • Driftstillståndet i Adygea saknas på grund av olösta frågor beträffande infrastrukturen utanför shoppingcentret. En överenskommelse med lokala myndigheter har gjorts för att lösa ärendet.
  • Rutinerna inom IKEA MOS för licenser, dokumentation och registreringar är bristfälliga men kommer nu att säkerställas.
  • Flera av granskningsrapporterna visar bristande bolagsstyrning och brister i systemen för interna kontroller hos IKEA MOS. Effektiva rutiner införs för närvarande för att leva upp till kraven inom IKEA.
  • En oberoende undersökningskommitté avseende Human Resource har granskat ledarskapet inom IKEA MOS och pekat på flera fall av otillfredsställande personalhantering både individuellt och generellt inom IKEA MOS. Situationen åtgärdas för närvarande.
  • Anklagelser om oetiskt affärsbeteende inom IKEA MOS har undersökts. Det finns indikationer på att det inom IKEA MOS utvecklats en kultur där tredje parts inblandning i oetisk affärsverksamhet varit accepterad. Av den anledningen skärps nu rutiner och uppföljning på området.
  • IKEA MOS har varit involverade i komplicerade juridiska tvister angående dieselutrustning och elleveranser i S:t Petersburg. Parterna har nu med stöd av den ryska regeringen nått en förlikning.

Den nya VD:n för IKEA MOS i Ryssland, Per Wendschlag, arbetar med full kraft tillsammans med sin ledningsgrupp och med stöd av andra enheter inom IKEA för att implementera nya rutiner och stärka kulturen inom IKEA MOS.

”Vi har en stor potential på den ryska marknaden och är här för att stanna. Vi behöver nu göra vår hemläxa och mitt fokus är att bygga upp ett starkt IKEA MOS utifrån IKEA värderingar”, säger Per Wendschlag.

IKEA koncernen har 12 Mega Shoppingcenter och 12 IKEA varuhus i Ryssland med 200 miljoner besökare per år, med planer för öppnande av ytterligare två nya Shopping center med IKEA varuhus 2011.

För mer information, kontakta gärna

Media Relations, IKEA Group 0709-936376

There are currently 282 IKEA Group stores in 26 countries. Founded in Sweden in 1943, IKEA offers home furnishings with good design and function at low prices so the many people can afford them. IKEA incorporates environmentally friendly efforts into day-to-day business and continuously supports initiatives benefiting causes such as children and the environment. For more information, please visit www.IKEA.com