IKEA och Peab bygger varuhus i Norden

IKEA och byggföretaget Peab har kommit överens om ett långsiktigt samarbete för att säkerställa en hållbar och kostnadseffektiv expansion för IKEA i Sverige, Norge och Finland. Samarbetet handlar om att bygga nya varuhus för att öka tillgängligheten och förbättra besökarnas helhetsupplevelse.

Heminredningsintresset är fortsatt starkt och IKEA arbetar kontinuerligt på att skapa större tillgänglighet för kunderna genom etablering av nya varuhus.

– Vi är glada över samarbetet, det gör att vår expansion kan ske ännu mer kostnadseffektivt och självklart med hänsyn till människor och miljö, säger Peter Agnefjäll, VD för IKEA Svenska Försäljnings AB.

Viktiga faktorer för samarbetet med Peab är att det ger rätt kvalitet, lägre byggkostnader, korta projekttider och att det finns ett tydligt engagemang i hållbarhetsfrågor. Redan tidigare har IKEA och Peab samarbetat när IKEA varuhusen i Haparanda och Kalmar byggdes år 2006, år 2008 i Åbo, Finland och 2009 i Uppsala.

IKEA och Peab har för avsikt att teckna ett samarbetsavtal innan det första gemensamma projektet påbörjas.

Vi ser fram emot att inleda samarbete med IKEA, ett företag som har liknande värderingar som våra, från kostnadseffektiviteten till ansvaret för människor och miljö, säger Mats Paulson, VD Peab.

Antal besökare per år i Sverige 33 miljoner, Finland och Norge:

Antal varuhus i Sverige:17, Finland: 4, Norge: 7

För bilder se www.ikea.se/press

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige, 0733-531297 ylva.magnusson@ikea.com

Gösta Sjöström, informationschef, Peab, 0733-371 010, gosta.sjostrom@peab.se

IKEA har 17 varuhus i Sverige som årligen besöks av 32 miljoner människor. Distanshandel bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 282 varuhus i 25 länder, som årligen besöks av 626 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 198 miljoner exemplar på 28 språk. www.IKEA.se