IKEA satsar på expansion och bättre kundupplevelse

Fler än någonsin besöker IKEA i Sverige, men omsättningen går tillbaka något jämfört med föregående år. Satsningar som gjorts under året på bland annat två nya varuhus och nytt kökssortiment samt nya köksavdelningar på alla svenska varuhus ska stärka verksamheten framöver. Fokus för året ligger på att ytterligare förbättra kundmötet.

– Våra långsiktiga satsningar banar väg för de många människorna. Vi vill erbjuda våra kunder en bättre upplevelse, ökad tillgänglighet och inspirerande heminredning. Investeringarna vi gjort ska ge förutsättningar för att möta kunderna på ett bättre sätt nu när vi ser att marknaden har börjat vända, säger Håkan Svedman, landschef IKEA Sverige.

Satsningar för att göra det enklare att komma till IKEA för de många människorna är vad som står på agendan. Dels genom öppnandet av nya varuhus, men också genom insatser för att förbättra upplevelsen. Varje besökare ska ses som en gäst hos IKEA.

– Vi kan inte vara missnöjda med 34 miljoner besökare, men det faktum att vår försäljning inte ökar är en indikation på att vi behöver bli ännu bättre. Vårt viktigaste möte är med besökarna och därför ligger huvudfokus just nu på att förbättra besöksupplevelsen, förklarar Håkan Svedman.

Några av de satsningar som görs framöver är bland annat inom service där bärhjälp, transporthjälp och montering erbjuds i större utsträckning.

Mycket fokus läggs också på att tydliggöra vårt sortiment som hjälper människor att leva ett mer hållbart liv hemma. De 34 miljoner besökarna kan spara både pengar och miljö genom att använda mindre energi och vatten samt minska mängden avfall.

Väsentliga händelser under det gångna verksamhetsåret:

• Ett nytt varuhus öppnades i Älmhult. Det ersatte det tidigare varuhuset från 1958 och i anslutning till det öppnades även ett särskilt fyndvaruhus.

• Ett nytt varuhus öppnades i Uddevalla, som är en ny marknad för IKEA.

• Under året genomfördes den största sortimentssatsningen på 20 år då hela kökssystemet byttes ut till det nya - METOD.

• Fortsatt expansion i Sverige med förberedelser för öppnandet av det nya varuhuset i Borlänge den 25 oktober 2013.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sara Paulsson, pressansvarig IKEA Sverige, 0733-53 12 97, sara.paulsson@ikea.com

OM IKEA SVERIGE

Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA Gruppen erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning med hög kvalitet för livet hemma. Vi integrerar hållbarhet i allt som görs och stöder kontinuerligt sociala initiativ. IKEA grundades 1943 och har idag 18 varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen har årligen har 34 miljoner besökare. IKEA Gruppen har 302 varuhus i 26 länder som årligen har 690 miljoner besökare och hemsidan har en miljard besökare varje år. IKEA katalogen trycks i 211 miljoner exemplar på 29 språk. www.IKEA.se

Citat

Håkan Svedman, landschef IKEA Sverige