IKEA satsar på vitvaror

Många kök i Sverige kommer från IKEA. Nu vill vi göra det ännu enklare för svenska folket att skapa hela sin kökslösning från IKEA, till marknadens lägsta priser. Vitvarusortimentet har utökats med 15% till 120 produkter. Då den nya tvättmaskinen RENLIG lanseras på varuhusen den 1 februari blir vitvarusortimentet komplett. Tvättmaskinen är utvecklad för energieffektivitet och för att passa i form och design till IKEA köken.

Med fler vitvaruexperter står IKEA nu redo att hjälpa kunderna att skapa hela sitt drömkök till marknadens lägsta priser och med omtanke om såväl miljön som hushållsbudgeten. Med 15 procents sortimentsökning har IKEA nu 120 olika produkter från fläkt och induktionshäll till kyl, frys, diskmaskin, mikrovågsugn och tvättmaskin. Totalt finns det 40 nya produkter i vitvarusortimentet. Energieffektiviteten är viktig och hela sortimentet har uppgraderats så att samtliga vitvaror nu har minst A-klassning. De allra flesta vitvaror har även en garantitid på fem år. - Jag är stolt över vårt vitvarusortiment. Det ska vara enkelt, prisvärt och attraktivt att skapa hela sitt kompletta drömkök med IKEA produkter, säger Tolga Öncü, Försäljningschef, IKEA Sverige. En ny undersökning som gjorts på uppdrag av IKEA*, visar att fyrtio procent av svenska folkets vitvaror är äldre än sex år. Än så länge byter de flesta vitvaror för att de gamla gått sönder, men många anger också önskan om mer energibesparande produkter bidrar till ett byte. De tre viktigaste kriterierna när man väljer vitvaror är priset, funktionen och energiförbrukningen. De flesta har idag vitvaror från en leverantör och övrigt kök från en annan. En majoritet tycker samtidigt att det är enklare att köpa hela kökslösningen på ett och samma ställe, både för att det är enklare att diskutera hela lösningen på ett ställe och för att få ett bättre pris. *1173 personer har deltagit i undersökningen genomförd av YouGov under perioden 9-13 december 2009.