IKEA skänker 114 miljoner kronor till UNICEF och Rädda Barnen

Det totala resultatet för årets mjukdjurskampanj på IKEA blev 114 miljoner kronor som IKEA skänker till UNICEF och Rädda Barnen. Pengarna kommer att användas till utbildningsinsatser för barn och ungdomar i Afrika, Central- och Östeuropa samt Asien. Det handlar bland annat om bättre lärarutbildning, skolmaterial och böcker, skolbyggnader och toaletter.

IKEAs kunder och medarbetare världen över har tillsammans med IKEA Foundation bidragit med 114 miljoner kronor till UNICEF och Rädda Barnen. Fokus är varje barns rätt till en bra utbildning som innebär utbildning av lärare i barnvänliga undervisningsmetoder, tillhandahålla utbildningsmaterial så som pennor, böcker, väskor, återuppbygga skolor och förse dem med bättre vatten- och toaletter samt öka barnens skolnärvaro.

IKEA Foundation skänker 10 kronor för varje mjukdjur, barnbok och barnportion som sålts i över 300 IKEA varuhus innan jul. Sedan 2003 har den årliga mjukdjurskampanjen genererat mer än 475 miljoner kronor och hjälpt åtta miljoner barn i 40 länder.

IKEA Foundation anser att alla barn har rätt till bra utbildning. Tack vare denna donation kommer UNICEF och Rädda Barnen kunna starta upp 18 projekt i 16 länder. UNICEF kommer att arbeta med projektet Schools for Africa i sju länder och två projekt i Ryssland och Kina. Rädda Barnen kommer att stötta utbildning för barn i de mest marginaliserade grupperna (minoriteter samt barn med funktionshinder) i Asien (Bangladesh, Kambodja, Kina, Indonesien, Burma, Filippinerna) och Östeuropa (Litauen och Rumänien).

– Vi är mycket glada och tacksamma för att IKEAs medarbetare och kunder världen runt gjort 2011 års Mjukdjurskampanj till en sådan succé. Tack vare er kommer 5,5 miljoner barn i Afrika få en bättre utbildning. I över tio år har IKEA Foundation främjat barns rättigheter genom att stötta UNICEFs arbete och resultaten som uppnås till förmån för barnen gör oss väldigt stolta över detta partnerskap, säger Leila Pakkala, UNICEF Director of Private Fundraising and Partnerships.

– Den innovativa Mjukdjurskampanjen fortsätter att visa häpnadsväckande resultat år efter år, vilket gör den till den mest strategiska globala kampanjen för välgörande ändamål för barn idag. Det fina med kampanjen är att den inte bara gagnar barnen över hela världen genom att ge dem en möjlighet att gå i skolan, den ökar även kännedomen bland barn och vuxna om de utmaningar som barn står inför idag. Jag skulle vilja rikta ett varmt tack till IKEAs kunder och medarbetare på IKEA varuhus över hela världen, som har bidragit till Mjukdjurskampanjs fenomenala succé i år, säger Elisabeth Dahlin Generalsekreterare, Rädda Barnen i Sverige och Ordförande i Rädda Barnen – the IKEA Foundation Collaboration Steering Committee.

IKEA
Eva Stål
E-mail: eva.stal@ikea.com

Rädda Barnen