IKEA stödjer Naturskyddsföreningen via Natursnokar

Alla föräldrar och barn borde få kunna vara tillsammans i naturen. Dels för att det är roligt, dels för att forskningen visar att vi blir friskare och mindre stressade av naturvistelser. Dessutom har barn som får vara i naturen lättare att koncentrera sig och att lära sig nya saker. IKEA vill uppmuntra sina kunder att vistas oftare i naturen, därför stärks nu samarbetet med Naturskyddsföreningen.

Från 2011 kommer IKEA att stötta familjeverksamheten Natursnokarna med pengar som kunderna lämnar för extra skruvar och beslag vid Byten & Återköp. Förhoppningen är att kunna starta fler Natursnoksverksamheter runt om i landet. Samarbetet kommer att pågå i tre år.

– Det är bra att de kunder som vill får chans att stödja Naturskyddsföreningen och därmed se till att fler får möjlighet att komma ut i naturen med Natursnokarna. Naturen är världens bästa lekkamrat, säger Mikael Karlsson, Naturskyddsföreningens ordförande.

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens familjeverksamhet för alla – föräldrar, far- och morföräldrar och framförallt barnen – och den har blivit mycket uppskattad.  Inom föreningen bedriver idag ca 35 kretsar reguljär Natursnoksverksamhet och ytterligare ca 50 kretsar har någon form av barn- och familjeverksamhet. Den vanligaste formen av aktiviteter är utflykter i naturen. De insamlade pengarna från IKEA innebär att Naturskyddsföreningen kommer att kunna starta Natursnoksverksamhet på många nya orter, producera ett pedagogiskt material som stöd för kretsar och Natursnoksledare, hitta fler ledare, genomföra nätverksträffar, köpa material, och locka nya deltagare.

IKEA och Naturskyddsföreningen har samarbetat sedan 2009. Syftet är att:

-          Öka intresset för miljöfrågor hos IKEAs kunder och medarbetare

-          Utbilda IKEAs medarbetare i miljöfrågor

-          Öka medvetandet om hur konsumenter kan bidra till en hållbar vardag i hemmet.

– Det viktigaste är att ge fler barn och föräldrar tillgång till naturen. Naturen är betydelsefull, och den som har kunskap om naturen är rädd om den. Jag är stolt över det arbete som våra lokala kretsar gör för att ta med fler barn och vuxna ut i den svenska naturen, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

För mer information kontakta:

Mikael Karlsson ordförande Naturskyddsföreningen 070-316 27 22

Louise Wileen Bjarke presschef Naturskyddsföreningen 070-884 77 28

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige, 0733-531297

IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ.

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 33 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 283 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 626 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 197 miljoner exemplar på 29 språk. www.ikea.se