IKEA Sustainability Report 2009

Idag publiceras IKEA Sustainability Report 2009 som beskriver utvecklingen inom områdena hållbarhet och socialt ansvar inom IKEA Gruppen under verksamhetsåret 2009. Rapporten finns på www.ikea.se/ansvar

– IKEA Sustainability Report 2009 berättar att vi gjort framsteg inom flera områden och jag är stolt över allt arbete vi genomfört hittills. Men, vi befinner oss på en resa mot en mer hållbar framtid och den resan tar aldrig slut. Vi kommer att ta nya och innovativa steg tillsammans med våra medarbetare, kunder, leverantörer och andra samarbetspartners, säger Mikael Ohlsson, koncernchef för IKEA Gruppen. En milstolpe under 2009 var de förstärkta insatserna i kampen mot klimatförändringarna. IKEA har utökat sitt samarbete med Världsnaturfonden WWF med fyra nya klimatprojekt. Ambitionen är att identifiera och agera kring möjligheter i hela värdekedjan, från råmaterialutvinning till återvinning av IKEA produkter vid slutet av deras livscykel och att hjälpa våra kunder att bli mer klimatsmarta. Dessutom har IKEA beslutat att utrusta 150 varuhus och distributionscentraler med solpaneler för elproduktion. Det är ett steg i den långsiktiga strävan att driva alla IKEA byggnader med 100 procent förnybar energi. IKEA Social Initiative fortsätter att kämpa för barns rättigheter och stödjer program som drivs av UNICEF och Rädda Barnen och som når 100 miljoner barn. Engagemang handlar bland annat om att stärka 10 miljoner barns rätt till kvalitetsutbildning i 15.000 byar i områden där det finns bomulls- och bomullsfröproduktion i Indien och Pakistan. IKEA Social Initiative började under 2009 även att samarbeta med FN:s utvecklingsprogram UNDP, för att stödja 50.000 indiska kvinnor så att de kan bli ledare, förebilder och entreprenörer. För mer information kontakta gärna