IKEA Sustainability Report 2010

Idag publiceras IKEA Sustainability Report för verksamhetsåret 2010. Rapporten tar upp några av IKEA koncernens framsteg inom ansvar för människor och miljö under 2010 (1 september 2009 till 31 augusti 2010) och finns nu tillgänglig på www.ikea.se

– Jag är stolt över att berätta om några av de saker IKEA har åstadkommit tillsammans med våra kunder, medarbetare, leverantörer och samarbetspartners såsom WWF, UNICEF och Rädda Barnen. Att arbeta tillsammans innebär att bidraget till en mer hållbar framtid blir ännu större, säger Mikael Ohlsson, koncernchef för IKEA koncernen.

– IKEA har skapat en mycket bra plattform att utgå från. Vi börjar se resultatet av ihållande, hårt arbete inom skogsbruk och bomullsodling. Dessutom hjälper IKEA Foundation oss att förbättra livet för många miljoner utsatta barn och målet att använda 100% förnybar energi i alla IKEA enheter är ett åtagande som är ledande inom näringslivet, säger Steve Howard, Sustainability Manager IKEA koncernen.

Rapporten tar också upp de prioriteringar som gäller fram till 2015 såsom de beskrivs i de nya riktlinjerna för hållbarhetsarbete inom IKEA; IKEA Sustainability Direction. Prioriteringarna kommer att påverka hela värdekedjan från produktdesign och utveckling till slutet av produktens liv.

Från 2010 IKEA Sustainability Report

• IKEA Sustainability Score card är ett nytt verktyg för produktutveckling och inköp som vi börjat använda. Det hjälper oss att välja de bästa alternativen för produktens hållbarhet.
  • Mer än 80 000 jordbrukare i Indien och Pakistan använder nu bättre jordbruksmetoder som ett resultat av projekt som stötts av IKEA och andelen hållbar bomull i IKEA sortimentet mer än dubblerades under verksamhetsåret 2010.
  • Andelen certifierat massivt trä ökade från 16.2 till 23.6 procent.
  • Antalet IKEA fastigheter med solpanelssystem blev nästan dubbelt så många, vilket för oss ett steg närmre målet att alla IKEA enheter ska drivas med 100 % förnybar energi.
  • IKEA Foundation beslutade att investera ytterligare 7.5 miljoner euro i ett program för vatten och sanitet i Indien, som en del av samarbetet med UNICEF och Rädda Barnen och stödet till programmen som kommer att nå 100 miljoner barn.

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige 0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

Om IKEA

IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ.

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 33 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 283 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 626 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 197 miljoner exemplar på 29 språk. www.ikea.se