IKEA tar kraftfullt avstånd från alla typer av korruption

Tidningen Expressen påstår idag att IKEA har mottagit rekommendationer att muta domare till att döma till företagets fördel i en pågående rättstvist. IKEA tar kraftfullt avstånd från sådana metoder, som vore helt oförenliga med IKEAs anti korruptions policy.

Som förberedelse till legala processer i Ryssland, beställde IKEAs juridiska avdelning sommaren 2009 en due diligence undersökning. Uppdraget var tydligt begränsat till att omfatta den legala processen som sådan och skulle genomföras i enlighet med rysk lag. En rapport presenterades för IKEA i november 2009. Den 24e mars presenterade Expressen ett helt annat dokument för IKEA, som de påstår är en rekommendation till IKEA att muta ryska domare. - Jag har inte givit ett sådant uppdrag eller tagit emot någon sådan rekommendation, säger IKEAs chefsjurist, Christer Thordson. Sedan i onsdags gör IKEA allt i sin makt för att spåra dokumentet som presenterats av Expressen. - Vi måste skapa klarhet i bakgrunden till dokumentet, vem som har producerat det och om någon inom IKEA skulle kunna ha mottagit det, säger Thordson. Detta relaterar till de redan kända problemen inom våra köpcenter i Ryssland.