IKEA tar tag i problemet med plockning av levande fåglar

IKEA accepterar inte djurplågeri.

IKEA ser allvarligt på den situation som har avslöjats. Våra egna undersökningar bekräftar att metoden att plocka fåglar levande förekommer i IKEAs leverantörsled i Kina. Vi beklagar djupt att vi litat för mycket på att våra avtal har efterföljts ända ut på fågelfarmarna på landsbygden.

IKEA har en generös returpolicy. De kunder som känner obehag vad gäller dun- och fjäderprodukter är välkomna att kontakta sitt IKEA varuhus för att byta dessa eller få pengarna tillbaka.

IKEA kraftsamlar nu på att effektivare följa upp hos leverantörer och underleverantörer. Våra leverantörer måste uppfylla kontraktsvillkoren och leva upp till IKEAs krav på ansvarsfull produktion. Samtidigt tar IKEA fram ett spårbarhetssystem för dun och fjäder så att varje led i denna komplexa försörjningskedja kan säkras.

Under de senaste dagarna har IKEA tillsammans med oberoende kontrollanter gjort omfattande undersökningar av dun- och fjäderindustrin i Kina. Vi har varit på plats hos leverantörer och deras underleverantörer, undersökt fågelfarmar och gjort ett stort antal intervjuer.

IKEA fortsätter att undersöka hur det ser ut ute på fågelfarmarna. Finner vi att de plockar levande fåglar så styr IKEA omedelbart om inköpen till de farmar där vi säkrat att de lever upp till våra krav.

Vi har en stor utmaning framför oss, men genom nära och långsiktiga relationer med leverantörerna och samarbete med andra är vi övertygade om att få till stånd en förändring i branschen. Därför tar nu IKEA initiativ till rundabordssamtal med andra företag, samt kinesiska branschorganisationer och myndighetsrepresentanter.

Genom åren har vi lärt oss att ett ansvarsfullt samarbete med leverantörer och andra intressenter är bästa sättet att åstadkomma varaktig förändring.

Fakta:
Fyllningen i ca 80 procent av IKEA sortimentets kuddar och täcken består av syntet- eller naturmaterial, t ex lyocell. Övriga ca 20 procent innehåller dun och fjäder och då främst från anka. Endast täcket MYSA OLVON och kudden GOSA NÄVA tillverkas av fjäder och dun från gås.