IKEA växer och skapar nya jobb i tufft ekonomiskt klimat

IKEA Gruppens omsättning ökade med 6.9% till 24.7 miljarder Euro under verksamhetsåret 2011. Vinsten ökade med 10.3% till 2.97 miljarder Euro tack vare ökad försäljning och bättre hushållning med kostnaderna. Trots ökade råmaterialkostnader sänkte IKEA priserna med totalt 2.6% samtidigt som produktkvaliteten ökade.

– Idag när både länder och människor står inför ekonomiska utmaningar är IKEA mer relevant än någonsin. Vi är fast beslutna att skapa en bättre vardag i hemmet genom att erbjuda väl designade och funktionella heminredningslösningar till priser som de flesta har råd med. Under verksamhetsåret fortsatte vi växa på både mogna och nya marknader, vi öppnade sju nya varuhus och välkomnade 4000 nya medarbetare. Vår vinst återinvesteras i företaget och skapar förutsättningar för långsiktiga innovationer såsom att hitta bättre och mer hållbara lösningar och alternativa råmaterial, säger Mikael Ohlsson, koncernchef IKEA.

IKEA arbetar intensivt med att skapa ett mer hållbart sortiment. Detta innebär materialinköp från hållbara källor, smart design och bättre transportlösningar. Ett exempel är att traditionella träpallarna nyligen bytts ut mot papperspallar. Under senaste verksamhetsåret fortsatte IKEA att investera i förnybara energikällor såsom vindkraft och solpaneler. Med över 60 vindkraftverk och solcellinstallationer på mer än 40 IKEA fastigheter, täcks idag mer än hälften av det globala energibehovet av förnybara energikällor.

IKEA Foundations ökade sina donationer och under VÅ 11 uppgick de till omkring 65 miljoner Euro. IKEA Foundations vision är att förbättra möjligheterna för barn och unga i utvecklingsländer så att de själva kan skapa en bättre framtid för sig och sina familjer. 100 miljoner barn kommer att omfattas genom de projekt som stöds fram till och med år 2015.

IKEA Gruppens årsrapport, “Welcome Inside”, och IKEA Gruppens Hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2010, finns på nu www.ikea.se . Även IKEA Gruppens Hållbarhetsrapport för 2011 kommer snart att publiceras.

* IKEAs verksamhetsår 2011 löper från 1 september 2010 till 31 augusti 2011.

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige 0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

Om IKEA
IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ genom IKEA Foundation. IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 34 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 287 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 655 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 208 miljoner exemplar på 30 språk. www.ikea.se