Livet i och omkring köket hyllas i IKEA katalogen 2016

Idag släpps den nya IKEA katalogen med rubriken Ta vara på ögonblicken. En tredjedel av katalogen tillägnas livet i och omkring köket eftersom mat och måltiden har en central roll i människors liv. Utöver matlagning är köket en arena för många av de värdefulla ögonblicken i vardagen, allt från läxläsning till hemodling och umgänge med nära vänner. IKEA katalogen 2016 vill inspirera till att ta vara på de stunderna.

IKEA katalogen och sortimentet baseras på mångårig kunskap, erfarenhet och insikter om livet hemma. Årets katalog utspelar sig till stor del i köket eftersom många människor idag har ett stort intresse för matlagning och vill leva mer hälsosamt och hållbart.

– Våra undersökningar och hembesök runt om i landet visar att köket har en viktig roll i våra kunders hem och vardagsliv. Många strävar efter ett mer hållbart liv hemma och i köket finns många sätt att uppnå detta. Årets katalog fokuserar på heminredningslösningar som visar hemodling, matlagning, dukning och smart förvaring som minskar matspillet och gör det lättare att leva hållbart varje dag, säger Mikael Ydholm, forskningschef IKEA of Sweden och ansvarig för Life at Home report – en interaktiv rapport som jämför matsituationer i Stockholm och sju andra storstäder i världen.

Årets IKEA katalog innehåller som alltid också inspiration, produkter och nyheter för hemmets övriga rum. För den som föredrar att utforska IKEA katalogen digitalt finns den också som app. I appen ingår ett gediget extramaterial, över 50 filmer med enkla gör-det-själv-tips samt en unik funktion som gör att användaren kan uppleva hela rum i sin smarta telefon eller surfplatta. Som kund kan du även testa hur över 400 möbler ser ut i det egna hemmet.

Nyheter i varuhusen
Varuhusen speglar katalogtemat och som första IKEA land i världen erbjuder även alla* svenska varuhus en uppdaterad avdelning med sortimentet för att tillaga och äta mat. I den nya butiken samsas husgeråd med recept som följer säsongen samt mat ur IKEA Foods sortiment såsom ekologisk rapsolja, sylt och saltgurka. Tillsammans med kökssystemet METOD, som lanserades för två år sedan, får kunderna en komplett kökslösning och inspiration till livet i och omkring köket.

– Intresset för mat och matlagning är inte bara en trend, det är en rörelse. Därför känns det naturligt att vi nu kan möta upp mot det i våra varuhus. Vårt nya koncept är en stor satsning för oss och vi ser fram emot reaktionerna från våra kunder, säger Lena Engman, försäljningschef IKEA Sverige.

Även IKEA restaurangerna har nytt utseende och en uppdaterad meny och ett utökat sortiment i bistron.

Vi ser att önskan om en hållbar vardag inte bara innefattar miljön, utan även gäller den egna hälsan och livsstilen. Därför satsar IKEA nu på mer vegetariskt och fisk på menyn samt mindre fett, socker och salt i rätterna. Vi satsar också på mer heminredningskänsla och mysigare miljö i våra restauranger så att våra matgäster ska kunna ha en riktigt bra stund hos oss, säger Ann Holster, chef för IKEA Food Sverige.

Öppet köp i ett år
I samband med katalogsläppet inför de svenska IKEA varuhusen öppet köp i ett år med syfte att skapa en ännu bättre IKEA upplevelse för kunderna.

LED till 100 procent
I samband med katalogsläppet annonserar IKEA att hela belysningsortimentet består av 100 procent LED den 1 september. LED-lampor varar upp till 20 år och förbrukar 85 procent mindre energi än traditionella glödlampor. Kunderna kan välja mellan många olika modeller, mellan varmt eller kallt ljus och nästan alla lampor är dimbara. IKEA och dess leverantörer har lagt mycket arbete på att förbättra LED-lampans prestanda för en ännu bättre ljusupplevelse.

Fakta om IKEA katalogen
IKEA katalogen kom ut första gången 1951 och är idag en av världens mest spridda och använda kommersiella publikationer. Katalogen översätts till 34 olika språk och distribueras i 49 olika länder.

• IKEA katalogen trycks på FSC-certifierat papper. Forest Stewardship Council (FSC) är ett skogscertifieringssystem som säkerställer ett ansvarsfullt skogsbruk.
  • IKEA katalogen 2016 är 324 sidor lång och trycks i 219 miljoner exemplar. I Sverige delas cirka 3,3 miljoner IKEA kataloger ut.
  • 2016 är första året som hela katalogen finns tillgänglig även i Marocko och Sydkorea.
  • Läsarna kan ta del av hur katalogen blir till via en bakom-kulisserna film. Den finns att se här.

IKEA katalogen släpps den 13 augusti 2015 på varuhusen och landar i brevlådorna under dagarna som följer.

Ytterligare information, bilder och material finns på www.ikea.se/press. Mer information om Life at home report finns här.

*Från hösten 2015 är avdelningen omgjord på IKEA Borlänge och IKEA Örebro.

För mer information, vänligen kontakta:

Tina Björeman, pressansvarig heminredning, IKEA Sverige, 0733-47 11 70, tina.bjoreman@ikea.com

Anna Pilkrona Godden, pressansvarig IKEA Sverige, tel: 0723-52 79 54, anna.pilkrona.godden@ikea.com

OM IKEA I SVERIGE

Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 19 IKEA varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen hade 37,8 miljoner besök och hemsidan 65 miljoner besök under verksamhetsåret 2014. I Sverige finns ca 13 000 IKEA medarbetare, varav ca 6500 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se