Loppis igen på alla IKEA varuhus

För andra året i rad arrangerar IKEA en loppis lördagen den 3 september på alla 17 varuhus, från Malmö till Haparanda. Hållbarhet är viktigt för IKEA och en loppis bidrar både till att möbler får ett längre liv och till att stärka intresset för hållbarhetsfrågor hos svenska folket. Samtidigt firar Köp & säljsajten på IKEA bloggen Livet Hemma ett år.

IKEA vill ha en aktiv roll i hållbarhetsfrågor och vill bidra till större medvetenhet om vikten av att ge sina gamla möbler nytt liv. Genom en loppis blir det lättare för människor som vill rensa bort saker på ett hållbart sätt som dessutom ger en slant i plånboken. Det bidrar också till att skapa en bättre vardag för de många människorna.

– Att ta vara på resurserna har alltid varit naturligt för oss på IKEA. Förra årets loppis blev poppis och det vill gärna bjuda in till igen. Att våra möbler hittar nya hem är bra för miljön och våra kunder, då är det samtidigt bra för IKEA, säger Peter Agnefjäll, VD för IKEA Sverige.

I en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av IKEA under augusti 2011, kom det fram att svenska folket behåller sina IKEA möbler länge. En femtedel av svenska folket anger att de har en IKEA möbel som är mellan 21 och 50 år, medan var tredje anger att de har en IKEA möbel som är mellan 16 och 40 år. Det är vanligast att människor behåller sina IKEA bokhyllor (31%) och sängar (11%).

Förra året lanserades en Köp & Sälj-sajt där IKEA Family medlemmar enkelt och gratis kan sälja begagnade IKEA produkter. Den har varit mycket uppskattad med tusentals produkter som får nya hem varje månad. www.ikea.se/livethemma

Loppisen är uppskattad, alla försäljningsplatserna blev fullbokade på två dagar. För den som vill besöka loppisen är den öppen från kl 9.00 till 15.00 utanför samtliga IKEA varuhus.

Mer information och bilder finns tillsammans med IKEA Hållbarhetsrapport 2010 på www.ikea.se/press, se film från förra årets loppis på IKEA Kungens Kurva på www.ikea.se/livethemma

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige 0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

Om IKEA

IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ.

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 33 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 283 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 626 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 197 miljoner exemplar på 29 språk. www.ikea.se