Ny IKEA kollektion i massivt furu från de norrländska skogarna

Den nya kollektionen NORNÄS är designad, utvecklad och tillverkad på fabriksgolvet i norrländska Lycksele. De prisvinnande designsyskonen Hagberg, tillsammans med fabrikens produktionsstab, står bakom kollektionen som gör att IKEA kunder världen över nu kan ta med ett stycke norrländsk skog hem.

IKEA lanserar en ny kollektion helt i furu. NORNÄS består av 18 olika produkter för sovrum, kök och vardagsrum med en skandinavisk prägel. Produktionen sker i fabriken i Lycksele med furu från de nordligaste delarna av Sverige.

– Vi vill återintroducera furu på ett nytt sätt för kunderna och samtidigt ta vara på det unika med materialet. Furu är ett starkt material som håller länge och kan anpassas efter kundernas egen kreativitet, säger Marcus Engman, designchef IKEA of Sweden.

Idén till NORNÄS föddes på fabriksgolvet hos IKEA Industry Lycksele där IKEA designers utvecklade kollektionen tillsammans med fabrikens produktionsstab.

- NORNÄS satsningen har varit en utmaning för oss. Men vi har haft ett fantastiskt lagarbete där vi testat specialverktyg, anpassat fabriken samt byggt nya maskiner själva. Allt för att ta fram NORNÄS som nu säljstartar, säger Mikael Ingemarsson, VD för IKEA Industry Lycksele, Malå och Glommersträsk.

Syskonparet Marianne Hagberg och Knut Hagberg, mångåriga IKEA designers, står bakom designen och kan nu stolt visa upp en helt ny IKEA kollektion bestående av köksbord, bänkar, väggskåp, sideboards och hyllor i obehandlad furu, där kvistar och årsringar är en del av uttrycket. Den som vill sätta en personlig prägel på möbeln kan måla eller lacka hela eller delar av den.

– Detta är massiva träprodukter att leva länge med som kan ärvas i generationer och förändras med tiden. Vi ser framför oss att ett bord kanske först pryder vardagsrummet obehandlat, sedan målas och slussas vidare till ungarnas rum och slutligen blir förvaring i garaget, säger Marianne Hagberg, designer IKEA of Sweden.

Arbetet med NORNÄS inleddes i januari 2013 och på bara 14 månader utvecklades en enkel idé till en internationell kollektion.

– Att hålla den, i det här fallet, halverade tidplanen har varit tufft för alla inblandade. Men det har varit alldeles underbart och vansinnigt roligt på vägen, menar Knut Hagberg, designer IKEA of Sweden.

NORNÄS finns på de svenska IKEA varuhusen från och med den 1 april 2014.

För högupplösta bilder på kollektionen, se pressrummet på IKEA.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Pilkrona Godden, stf. pressansvarig IKEA Sverige, 0723- 52 79 54, anna.pilkrona.godden@ikea.com

Tina Björeman, pressansvarig heminredning IKEA Sverige, 0733-47 11 70, tina.bjoreman@ikea.com

OM IKEA i SVERIGE

Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vår affärsidé stöttar visionen genom att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt kan köpa dem. IKEA grundades 1943 i Älmhult och idag finns drygt 12 000 medarbetare i Sverige. Försäljningen i Sverige sker dels på våra 19 varuhus, med ca 34 miljoner besökare årligen, och via e-handel. IKEA Gruppen har totalt 305 varuhus i 26 länder. Under verksamhetsåret 2013 hade IKEA Gruppen totalt 135 000 medarbetare, 684 miljoner besökare i varuhusen och 1,3 miljarder besökare på www.IKEA.com.

Citat

Vi vill återintroducera furu på ett nytt sätt för kunderna och samtidigt ta vara på det unika med materialet. Furu är ett starkt material som håller länge och kan anpassas efter kundernas egen kreativitet.
Marcus Engman, designchef IKEA of Sweden
NORNÄS satsningen har varit en utmaning för oss. Men vi har haft ett fantastiskt lagarbete där vi testat specialverktyg, anpassat fabriken samt byggt nya maskiner själva. Allt för att ta fram NORNÄS som nu säljstartar.
Mikael Ingemarsson, VD för IKEA Industry Lycksele, Malå och Glommersträsk
Detta är massiva träprodukter att leva länge med som kan ärvas i generationer och förändras med tiden. Vi ser framför oss att ett bord kanske först pryder vardagsrummet obehandlat, sedan målas och slussas vidare till ungarnas rum och slutligen blir förvaring i garaget.
Marianne Hagberg, designer IKEA of Sweden