Stockholmsvaruhus först i världen med UPPLEVA

Idag är det världspremiär på IKEAs varuhus i Kungens Kurva när försäljningen av UPPLEVA, IKEAs sortiment med integrerade TV, ljud och möbler, sätter igång. UPPLEVA skapar ett helt nytt segment inom vardagsrumslösningar på marknaden.

UPPLEVA är en integrerad helhetslösning för vardagsrummet där TV, ljud och möbler är ett och som löser utmaningen i vardagsrummet med trassel, sladdar och fjärrkontroller. Sortimentet erbjuder en designad lösning mellan TV och möbel.

– Det känns spännande att som det första varuhuset i världen erbjuda en unik lösning som UPPLEVA till våra kunder. Intresset har varit stort inför premiären och vi ser fram emot att sälja den första enheten, säger Cecilia Fritzon Gårdnäs, stf varuhuschef, IKEA, Kungens kurva.

UPPLEVA har utvecklats med de många människorna önskemål i åtanke. En färsk global studie visar att tre av fyra vill ha färre synliga sladdar i sitt vardagsrum och 50 procent önskar färre tekniska prylar framme. 60 procent av alla hem har tre eller fler fjärrkontroller hemma.*

Den 14 juni börjar UPPLEVA säljas, till allmänheten på varuhuset i Kungens Kurva i Stockholm, som första varuhus i världen. Men redan idag på morgonen får IKEAs medarbetare på Kungens Kurva chansen att köpa produkterna och ikväll bjuds IKEA Familys medlemmar in för att förhandshandla.

Senare i sommar erbjuds kunder i utvalda varuhus i Frankrike, Polen, Italien och Tyskland UPPLEVA sortimentet. Under hösten lanseras sortimentet i alla varuhus i Sverige, Frankrike, Italien, Polen, Spanien, Danmark, Norge och Portugal. I övriga länder startar försäljningen våren 2013.

Fakta om IKEA UPPLEVA
UPPLEVA innehåller en smart LED-TV, ett 2.1 ljudsystem med trådlösa bashögtalare och Internetuppkoppling (gäller alla TV-apparater som är större än 24”) samt integrerad CD-, DVD- och Blu-rayspelare. Allt är integrerat i en enda möbel där sladdar är gömda och allt går att styra med en enda fjärrkontroll. UPPLEVA TV och ljudsystem har fem års garanti och finns i tre modeller. Priset för en komplett vardagsrumslösning inkl möbel, TV och ljudsystem är från ca 6 500 SEK.

Tekniken är utvecklad i nära samarbete med TCL, en av världens främsta tillverkare av TV, DVD- och Blu-rayspelare.

* Undersökning genomförd av YouGov 29 februari – 5 mars 2012. 5271 respondenter från fyra länder: Sverige, Polen, Italien, Frankrike och Tyskland i åldern 18-69 år.

För mer information kontakta:

Cecilia Fritzon Gårdsnäs, stf varuhuschef, Kungens kurva IKEA Sverige, 073-353 12 94

Sara Carlsson, pressansvarig IKEA Sverige, sara.carlsson2@ikea.com, 0733-53 12 97

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen har 34 miljoner besökare. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 294 varuhus i 26 länder, som årligen har 655 miljoner besökare. IKEA katalogen trycks i 208 miljoner exemplar på 31 språk. www.ikea.se