Tareq Taylor är årets julkock på IKEA

För tredje året i rad serverar IKEA julbord på alla sina varuhus i Sverige. Årets gästkock är Tareq Taylor, som har skapat ett rustikt, vällagat julbord med väl valda smaker. Utöver köttbullar, rödkål och andra klassiska julrätter finns både rödbetsbiffar och kryddig Branteviksill på Tareqs julbord.

IKEA fortsätter sin årliga tradition med julbord på varuhusen. För tredje året i rad har en känd kock satt sin prägel på julmaten som kommer att serveras till hundratusentals svenskar. Årets julkock heter Tareq Taylor, som bland annat driver Slottsträdgårdens kafé i Malmö.

– Det är roligt att även i år få möjlighet att samarbeta med en riktigt duktig kock. Våra kunder förväntar sig de klassiska smakerna men vill också hitta något nytt bland rätterna. Tareq har varit väldigt engagerad i arbetet och har satt sin helt egna prägel på julbordet. Det känns fantastiskt att återigen kunna erbjuda svenska folket ett prisvärt och vällagat julbord, säger Ann Holster, IKEA Food Manager, IKEA Sverige.

Äkta och rustikt
Tareq har skapat ett julbord som är både klassiskt och smakrikt. Han har fokuserat på smaker och kryddningar som framhäver råvarornas kvalitet. Nytt för i år är ett par vegetariska alternativ, som syrlig äppelsallad och rödbetsbiffar.

– Årets julbord blev precis som jag önskade. Rustikt, äkta och vällagat. Sådant som ska finnas på ett riktigt julbord, med en känsla av hemlagat. Sedan gav jag julbordet det lilla extra med till exempel vegetariska alternativ och min personliga favorit, den gravade kryddiga Branteviksillen, säger Tareq Taylor.

Julbordet serveras på samtliga svenska IKEA varuhus mellan den 21 november till den 23 december från klockan 15. Priset är 99 kr för IKEA FAMILY medlemmar och 199 kr för övriga gäster.
Barn under 12 år äter för 49 kr.

Fakta: IKEAs julbord

• Första julbordet på IKEA serverades 2010 med Leif Mannerström som gästande kock. Året därpå var det Tina Nordström som skapade julbordet.

• Över 500 000 gäster har sedan starten 2010 ätit julbord i IKEAs restauranger

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tina Björeman, presskontakt, IKEA Sverige, 08-744 83 95, tina.bjoreman@ikea.com

Ann Holster, IKEA Food Manager, IKEA Sverige, 042 4443508, ann.holster@ikea.com

OM IKEA

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA erbjuder heminredning med god design och funktion till låga priser. IKEA integrerar insatser för miljön i den dagliga verksamheten och stöder kontinuerligt sociala initiativ. IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 34 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 297 varuhus i 26 länder, som årligen besöks av 655 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 211 miljoner exemplar på 29 språk. IKEA.se