Välkommen till invigning av vindparken Korpfjället

Den 1 juni 2012 invigs vindparken Korpfjället som gör alla IKEA varuhus i Sverige självförsörjande på förnybar el. Förutom 70 miljoner kWh om året genererar också de nio vindkraftverken en årlig bygdepeng på cirka 100 000 kronor som betalas ut till Vansbros och Malung-Sälens kommuner.

Nu när de nio vindkraftverken på Korpfjället börjar producera el avsätts årligen 0,25 procent av bruttointäkterna från produktionen till den lokala bygden. Detta kallas bygdepeng och är instiftat som en naturlig del av vindparken. Bygdepengen beräknas att utgå med cirka 100 000 kronor per år under anläggningens hela drifttid, med start under 2012.

På invigningen presenteras även namnen på de vardagshjältar som ska få ge namn åt Korpfjällets vindkraftverk. Flera av vinnarna kommer att medverka. Samma dag håller även O2 öppet hus mellan 10–14 för allmänheten som har möjlighet att se området och ställa frågor. Vindkraftsbolaget O2 har byggt och driver vindkraftsparken Korpfjället på uppdrag av IKEA, som äger den.

9.00–9.25
·       Peter Agnefjäll, VD IKEA Svenska Försäljnings AB
·       Johan Ihrfelt, VD O2
·       Bitte Lindbergh-Åhs, kommunalfullmäktiges ordförande Malung-Sälens kommun och Per-Anders Westhed, kommunalråd Vansbros kommun
9.25–10.00 Buss till vindkraftsparken Korpfjället
10.00–10.30 Invigning av vindparken och namngivning av vindkraftverken
10.15–12.00 Möjlighet att åka upp i vindkraftverk. OBS begränsat antal platser.

När: Fredag den 1 juni kl. 9.00 (servering av kaffe och smörgås från 8.45)
Var: Äppelbo värdshus, Rågsveden, 780 54 Äppelbo
OSA: 31 maj till Sara Carlsson, presschef IKEA Sverige, sara.carlsson2@ikea.com, 0733-53 12 97. Anmäl även önskemål om att få åka upp i ett av vindkraftverken. På grund av säkerhetsrutiner och praktiska omständigheter är platserna begränsade.

Praktisk information
Eftersom det finns begränsat med parkering vid Korpfjället avgår gemensam buss från Äppelbo värdshus kl. 9.30 med retur kl. 11.30. Tiderna är cirkatider och anpassas efter väder och andra omständigheter.

Sara Carlsson, pressansvarig IKEA Sverige, sara.carlsson2@ikea.com, 0733-53 12 97

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen har 34 miljoner besökare. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 294 varuhus i 26 länder, som årligen har 655 miljoner besökare. IKEA-katalogen trycks i 208 miljoner exemplar på 31 språk. www.ikea.se