Vardagshjältar namnger Korpfjällets vindkraftverk

IKEA utlyser tillsammans med Vansbros och Malung-Sälens kommun en tävling för att hitta vardagshjältar som får ge namn till Korpfjällets vindkraftverk. Tävlingen är öppen för alla åldrar och pågår till den 25 maj 2012.

Vindkraftsparken Korpfjället ligger i både Vansbros och Malung-Sälens kommuner. De nio vindkraftsverken beräknas producera 70 miljoner kWh per år och gör alla IKEA varuhus i Sverige självförsörjande på förnybar el. Det är vindkraftsbolaget O2 som har byggt och driver vindkraftsparken på uppdrag av IKEA, som äger den.

Nu ska vindkraftverken namnges efter invånare i de två kommunerna. Det handlar om människor som har gjort eller gör något bra för sin omgivning - riktiga vardagshjältar. Det kan vara en person som har ordnat en bilpool, infört sopsortering på fotbollsklubben eller startat en kör. Alla vardagshjältar är värda en nominering. De vinnande vardagshjältarna får, förutom äran, sitt namn på ett av vindkraftverken.

Om tävlingen
Vem: Både den som nominerar och den som blir nominerad ska bo och vara skriven i Vansbros eller Malung-Sälens kommuner.
Vad: För att bli nominerad till vardagshjälte ska man ha gjort eller göra något som är bra för sin omgivning. Det kan vara inom idrott, hälsa, miljö, klimat, omvårdnad, kultur, barn- och ungdomsverksamhet etc.
Hur: Namn på den nominerade med en beskrivning av vad personen gjort och en motivering varför just den personen är värd att bli utnämnd till Vansbros och Malung-Sälens vardagshjälte skickas till prse@ikea.com eller IKEA Svenska Försäljnings AB, Vardagshjälte, Box 200, 260 35 Ödåkra. Kom ihåg att också skriva ditt eget namn, adress och telefonnummer.
När: Nomineringarna ska vara oss tillhanda senast den 25 maj.

Vinnarna utses av en jury bestående av representanter från IKEA, Vansbros och Sälen-Malungs kommuner samt O2. Vinnarna presenteras den 1 juni på invigningen av Vindparken Korpfjället och på kommunernas hemsidor.

Sara Carlsson, pressansvarig IKEA Sverige, sara.carlsson2@ikea.com, 0733-53 12 97

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen har 34 miljoner besökare. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 294 varuhus i 26 länder, som årligen har 655 miljoner besökare. IKEA katalogen trycks i 208 miljoner exemplar på 31 språk. www.ikea.se