Världens nyaste IKEA varuhus öppnar 1 september i Helsingborg

Onsdagen den 1 september 2010 slår IKEA upp dörrarna till det nya varuhuset på Väla. Det blir världens nyaste IKEA varuhus med plats för mer inspiration och fler heminredningslösningar i en ljus och luftig miljö. Personalbehovet har ökat och inför öppningen har ca 50 nya tjänster tillsatts.

Det finns ett stort heminredningsintresse i Helsingborgsregionen. Med det större varuhuset kommer det finnas möjlighet att visa upp hela sortimentet på ett ännu mer inspirerande sätt. Det kommer också att bli en bättre helhetsupplevelse för kunderna genom att det finns mer plats på varuhusets alla ytor, från rumsmiljöer och tag-själv lager till restaurang och parkering.

- Det ska bli fantastiskt roligt att snart få bjuda in våra kunder till ett helt nytt varuhus med ännu fler heminredningsprodukter i 60 rum och kök. Men det är också viktigt för mig att det befintliga IKEA känns fräscht och är värt ett besök ända till sista dagen, säger Peter Åström, Varuhuschef IKEA Helsingborg.

Fakta om IKEA Väla

Det nya IKEA varuhuset blir 36 000 kvadratmeter stort och byggs på pelare med parkeringsplatser på bottenplan. Varuhusytan blir dubbelt så stor, det gamla varuhusets är på 15000 kvadratmeter. Sortimentet ökas med omkring 3000 produkter till 9200 och allt kommer att finnas under ett tak, varuutlämningen på Berga stängs. Totalt blir det 600 parkeringsplatser under varuhuset och totalt på Väla köpcentrum blir det mer än 5000 parkeringsplatser. Restaurangen kommer att öka från 120 till 550 sittplatser och blir en av Helsingborgs största. Antal kassor ökar till 36, varav 24 är självskanningskassor.

Peter Åström, Varuhuschef IKEA Helsingborg, Tel: 0733-53 12 07, E-post: peter.astrom@ikea.com

Ylva Magnusson, pressansvarig IKEA Sverige 0733-53 12 97, ylva.magnusson@ikea.com

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 32 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 272 varuhus i 25 länder, som årligen besöks av 565 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 198 miljoner exemplar på 28 språk. www.ikea.se