Viktigt steg för nytt IKEA Kållered

IKEAs arbete med att möjliggöra en förnyelse av det befintliga handelsområdet Kållered köpstad har gått vidare. Mölndals stads beslut om detaljplan är ett viktigt steg i att skapa ett mer tillgängligt och hållbart handelsområde. Nu väntar fortsatt arbete med ambitionen om ett nytt IKEA varuhus som ska svara upp mot det stora intresset från kunder i hela Västsverige.

Kommunstyrelsen i Mölndal stad fattade igår onsdag beslut om att anta detaljplanen för Kållered köpstad. Föreslagen ny bebyggelse omfattar ett nytt IKEA varuhus samt ett shoppingcenter. Planen visar att IKEA varuhuset och shoppingcentret kopplas samman och byggs på pelare en våning över markplan, vilket gör att bilparkeringen kan förläggas under handelsytorna. På så sätt kan området växa utan att ta mer mark i anspråk. Vid varje satsning på ett nytt varuhus strävar IKEA efter att planera och bygga för att möjliggöra en så hög andel kollektivtrafikresenärer som möjligt.

− Vi har haft ett mycket bra samarbete med Mölndals stad i vår gemensamma ambition att utveckla Kållered köpstad. Inte minst är arbetet med att göra området mer tillgängligt, inte bara för bilar, utan även för gång-, cykel- och kollektivtrafik, särskilt viktigt. IKEA vill skapa en bättre vardag för de många människorna och jag och mina kollegor ser fram emot det fortsatta arbetet med att utveckla området, säger Niclas Ramström, etableringschef IKEA Fastigheter.

− Vi vill inspirera våra kunder att leva ett mer hållbart liv hemma eftersom vi anser är att hållbarhet inte bara är en lyx för några få, utan något som alla ska ha råd med. Ett nytt varuhus skulle skapa ännu bättre möjligheter att låta hållbarhetsfrågorna bli en del av kundens totalupplevelse hela vägen från vardagsrummet till varuhuset. Vi strävar alltid efter att IKEA ska överträffa kundernas förväntningar, både vad gäller våra produkter, vår heminredningskompetens och inte minst miljön i våra varuhus, säger Anna Bryngelsson, varuhuschef IKEA Kållered.

IKEA Kållered har med sina 400 IKEA medarbetare och ett hundratal kringtjänster bidragit till jobb i hela Västsverige. Planen är att ett nytt varuhus ska kopplas samman med ett nytt shoppingcenter med en mängd olika butiker. Nu väntar fortsatt samarbete kring handelsområdet och interna beslutsprocesser.

Det finns två IKEA varuhus i Göteborgsregionen som tillsammans har över fyra miljoner besök varje år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Pilkrona Godden, pressansvarig IKEA Sverige, 0723-52 79 54, anna.pilkrona.godden@ikea.com

OM IKEA I SVERIGE
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen hade 37,4 miljoner besök och hemsidan 77 miljoner besök under verksamhetsåret 2015. I Sverige finns ca 13 550 IKEA medarbetare, varav ca 6500 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.