Mjukdjuren hjälper åtta miljoner barn till utbildning

Report this content

Den 28 oktober startar IKEAs Mjukdjurskampanj där 10 kronor per mjukdjur går till UNICEF och Rädda Barnen. Sedan starten 2003 har IKEA genom sina kunder samlat in 317 miljoner kronor till projekt som stöder barns utbildning i ett 40-tal länder. Kampanjen inleds idag på IKEA varuhus över hela världen. Målet i år är att samla in ytterligare 110 miljoner kronor.

För varje mjukdjur som IKEA säljer fram till jul skänker IKEA Foundation 10 kronor till UNICEF och Rädda Barnen. Pengarna går till projekt inriktade på att förbättra barns utbildning genom utbildade lärare, bättre klassrum och läromedel. Sedan den första mjukdjurskampanjen 2003 har IKEA stöttat 95 projekt i 45 länder, främst i Östeuropa, Afrika och Asien. Det har gett åtta miljoner barn möjlighet till en bättre utbildning. Förra året skänkte IKEA Foundation 102 miljoner kronor, ett mål som ska slås i år.

– Det är en fantastisk möjlighet för oss att kunna hjälpa barn i utsatta områden över hela världen. Tio kronor räcker till pennor och skrivböcker åt fem barn, så varje sålt mjukdjur gör skillnad. Jag har goda förhoppningar om att vi når målet på 110 miljoner i år, säger Peter Agnefjäll, VD IKEA Svenska Försäljnings AB.

I kampanjen samarbetar IKEA med Rädda Barnen och UNICEF. Intäkterna från årets kampanj går för Rädda Barnens del bland annat till att stärka handikappade barns rättigheter i Bangladesh, både ekonomiskt och socialt, samt andra projekt i Burma, Kambodja, Kina, Indonesien och Litauen.

– Åtta miljoner barn har fått kvalitativ utbildning, ett direkt resultat av IKEA:s mjukdjurskampanj. Vi är glada att återigen få vara en del av denna unika globala kampanj, säger Elisabeth Dahlin, Ordförande i IKEA Social Initiative Collaboration Steering Committee och Generalsekreterare för Rädda Barnen, Sverige.

Årets kampanj gör det möjligt för UNICEF att ge barn inom programmet Schools for Africa - Burkina Faso, Etiopien, Madagaskar, Mali, Mocambique, Niger, Sydafrika - en kvalitativ grundskoleutbildning och livsviktig kunskap om hur man minskar risken att smittas av hiv.

– Tack vare IKEA:s stöd kan UNICEF se till att hundratusentals barn får sina rättigheter till utbildning, skydd och hälsa tillgodosedda. Vi är mycket glada över det omfattande och långsiktiga samarbetet med IKEA Foundation som verkligen gör skillnad för många utsatta barn, säger UNICEF Sveriges generalsekreterare Véronique Lönnerblad.

IKEA

Eva Stål, Tel: 042-444 35 40, E-mail: eva.stal@ikea.com

Rädda Barnen

Jonas Olsson, Tel: 08-698 9136´, E-mail: jonas.olsson@rb.se

UNICEF

Anna Danieli, Tel: 08-692 2507, E-mail: anna.danieli@unicef.se

IKEA Foundation arbetar för att förbättra barns och ungas möjligheter genom att stödja långsiktiga program med helhetssyn för att skapa avgörande och bestående förändringar som gör det möjligt för barnen att själva styra över sin framtid. Vi arbetar med starka, strategiska samarbetspartners som är innovativa och har möjlighet att åstadkomma betydande resultat för barns liv. De program som stöds når nu uppskattningsvis 100 miljoner barn. Läs mer på www.ikeafoundation.org

IKEA grundades 1943 och har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 33 miljoner människor. Distanshandeln bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 280 varuhus i 25 länder, som årligen besöks av 626 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 198 miljoner exemplar på 28 språk. www.ikea.se

UNICEF, FN:s barnfond, kämpar över hela jorden för barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande. UNICEF bildar opinion, påverkar politiker och samlar in pengar för att kunna förändra barns liv – både på lång sikt och i katastrofsituationer. Allt UNICEF gör utgår från FN:s konvention om barnets rättigheter. UNICEF hjälper alla barn – oavsett nationalitet, hudfärg, religion eller ett lands politiska ledning. Hjälpen går först till de barn som är mest utsatta. UNICEF är helt beroende av frivilliga bidrag.

För mer information se www.unicef.se

Rädda Barnen är en politiskt och religiöst obunden folkrörelse med verksamhet både i Sverige och i åtta regioner runt om i världen. Med Barnkonventionen som grund arbetar vi för att barn ska få det bättre och för att barns rättigheter ska respekteras. Rädda Barnen är en del av the International Save the Children Alliance – en paraplyorganisation för 28 organisationer som arbetar för barns rättigheter i över 125 länder. Tillsammans med de andra organisationerna i Alliansen lyfter vi fram barns rättigheter i allt biståndsarbete, både vid katastrofsituationer och mer långsiktiga insatser. Läs mer på www.raddabarnen.se

Taggar: