BIOLOGISKT NEDBRYTBAR FUKTSPÄRR SKYDDAR LIVSMEDEL

På fredag den 11 maj försvarar Maria Petersson sin avhandling ”Enhancement and Characterization of Films for Barrier and Release Applications” vid Chalmers i Göteborg. Maria Petersson blir den första industridoktoranden som disputerar från forskarskolan ”Ytkemi för plast- och kemiindustrin”, YPK.

– Många biopolymerer är effektiva syrgasbarriärer, menar Maria Petersson. Tyvärr är de fuktkänsliga. Om de ska kunna utgöra ett alternativ till oljebaserade plaster så måste fuktkänsligheten minskas. Det går att lösa genom att blanda biologiskt nedbrytbara molekyler med olika förmåga att hålla kvar vatten och utnyttja de positiva egenskaperna hos vardera komponenten, berättar Maria Petersson.

YPK är ett samarbetsprojekt mellan KK-stiftelsen, 10 företag och två högskolor som startade 2005. Doktoranderna är anställda av företag i plast- och kemibranschen. Målsättningen är att stärka samarbetet mellan näringsliv och högskolan genom en näringslivsanpassad forskarutbildning.

För ytterligare information, kontakta Per Fagrell, YPK, 070-559 81 74 Owe Fredholm, Plast- & Kemiföretagen, 08-783 81 41 Krister Holmberg, Chalmers tekniska högskola, 031-772 29 69 Maria Petersson eller Mats Stading, SIK, 031-33 55 600