Den globala plastindustrin agerar mot nedskräpningen av haven

Plastbranschen vill bidra till att lösa problemet med nedskräpningen av haven. Därför har 47 branschorganisationer från hela världen nu skrivit under en deklaration med åtgärder som industrin kommer att genomföra. Detta lägger grunden för ett globalt samarbete för att forma praktiska lösningar på det marina skräpet.

"Vi är glada att vara en del av detta globala initiativ. Tillsammans kommer vi att skapa kreativa möten som leder till innovativa lösningar", säger Magnus Huss, VD på Plast- & Kemiföretagen som representerar den svenska plastbranschen. "Marint avfall är ett globalt problem som därför kräver globala lösningar".

"Detta är ett komplext samhällsproblem och vi vill arbeta för att alla länder ska blir bättre på att ta vara på våra gemensamma resurser. Plast är en viktig materialgrupp som möjliggör innovationer och bidrar till att höja livskvalitén, samtidigt som de minskar koldioxidutsläppen. För en hållbar framtid måste vi få till en ansvarsfull användning och avfallshantering globalt. Nedskräpningen av haven är inte acceptabelt och vi tar problemet på största allvar" säger Jacques van Rijckevorsel, ordförande för PlasticsEurope som representerar hela den europeiska plastråvaruindustrin.

En grundläggande orsak till problemet är bristande infrastruktur för avfallshantering. Det leder till nedskräpning när vi istället borde återvinna materialen. Plastindustrin från hela världen kommer att använda deklaration som en ram för åtgärder som de bedriver tillsammans med världens regeringar, frivilligorganisationer, forskare och andra intressenter i denna viktiga fråga.

Mer information om vilka projekt som nu pågår finns presenterat på följande webbsida http://www.marinedebrissolutions.com/globala

Den globala plastindustrins deklaration om lösningar på problemet med marin nedskräpning kan hittas på: www.marinedebrissolutions.org/deklaration

För mer information kontakta Magnus Huss, VD Plast- & Kemiföretagen +46 8 783 81 50