Doktorand på Lyckeby Stärkelsen gör bioplast av jordbruksspill

En nedbrytbar bioplast från kornavfall som kan användas till livsmedelsförpackningar har varit Anders Höijes huvudvärk under de senaste fyra åren. På fredag den 19 december försvarar han sin doktorsavhandling ”Bioprocessing, Structure and Material Properties of Arabinoxylans” på Chalmers.

Anders Höije har utvecklat en metod för att extrahera polysackariden arabinoxylan ur restprodukten som man får vid utvinning av stärkelse ur korn, en restprodukt som i vanliga fall inte utnyttjas. Polysackariden förekommer rikligt i ettåriga växter och är ett av växtens egna byggnads- och förpackningsmaterial. Den är helt biologiskt nedbrytbar.

I avhandlingen beskrivs hur transparenta filmer med goda mekaniska egenskaper kan tillverkas av arabinoxylan. Materialen har utmärkta barriäregenskaper mot syre och olika aromer, vilket gör dem lämpliga att använda till exempel vid förpackning av livsmedel.

Idag framställs plast och andra specialkemikalier till stor del ur olja. Samtidigt får man inom jord och skogsbruket stora mängder restprodukter som inte förädlas vidare utan som i bästa fall endast energiåtervinns genom förbränning. Avhandlingen ger förslag på hur ett framtida bioraffinaderi som arbetar med korn som råvara skulle kunna bli självförsörjande på energi och förutom stärkelse producera flera andra produkter ur restprodukterna.

Avhandlingen är ett resultat av ett samarbetsprojekt mellan Institutionen för Kemi- och Bioteknik/Biopolymerteknologi på Chalmers och Lyckeby Stärkelsen. Doktorandarbetet ingår som ett av fjorton doktorandarbeten inom forskarskolan YPK, Ytkemi för Plast- och Kemibranschen, ett samarbete mellan Chalmers Tekniska högskola, Plast- & Kemiföretagen och KK-stiftelsen.

För ytterligare information, kontakta Olle Wikström, Director, Senior Scientific Advisor, Lyckeby, 0730-404 280 Anders Höije, 0704-248 989 www.Lyckeby.com