EU-KANDIDATER GER BESKED OM SPELREGLER FÖR PLAST- OCH KEMIINDUSTRIN

Inför EU-valet den 7 juni har Plast- & Kemiföretagen ställt tio frågor till de främsta kandidaterna på partiernas valsedlar. Svaren från 33 av de 40 toppkandidaterna redovisas nu i en valguide.

EU- kandidaterna har bland annat fått svara på frågan om de tycker att lika spelregler för internationellt konkurrensutsatt industri är viktig och om de anser att produkter från plast- och kemiindustrin kan bidra till ett hållbart samhälle.

– De flesta kandidater håller med om att kraven på industrin ska vara tydliga och gälla alla. Det bådar gott för framtiden. Samtidigt ser vi att det finns luckor i kunskaper om hur plast- och kemiindustrin bidrar till ett hållbart samhälle genom ny kunskap, nya processer och nya material, säger Magnus Huss.

– För oss i industrin är det en viktig påminnelse. Vi måste arbeta mer med att förse dem som väljs in i EU-parlamentet med fakta och kunskap. Vi vill göra det möjligt för dem att fatta väl informerade beslut som ger industrin möjligheter att utvecklas och ta sitt ansvar. Det kommer vi att arbeta intensivare med under den kommande mandatperioden, säger Mikael Möller, ansvarig för Plast- & Kemiföretagens EU-arbete.

Plast- & Kemiföretagens ”Valguide EU-valet 2009” kommer nu att skickas ut till branschens 60 000 anställda samt till samarbetspartners och andra intresserade. Den finns även att ladda ner på www.plastkemiforetagen.se/valguiden.pdf

För ytterligare information: Magnus Huss, VD Tel 08-783 81 50 Mobil 070-897 89 89