Fyrverkeribranschen vill ha klarare regler

Spretiga och många gånger otydliga eller svårtolkade regler om fyrverkerier gör det svårt för allmänheten att veta vad som gäller. Dessutom försvåras Polisens tillsynsarbete. Plast- & Kemiföretagen, fyrverkerinäringens branschorganisation, uppmanar därför samtliga länsstyrelser att föra en dialog med branschen innan lokala ordningsstadgor godkänns.

Plast- & Kemiföretagen menar att ett totalt förbud inom en kommun är fel väg att komma tillrätta med okynnesanvändningen av fyrverkerier. I stället har branschen antagit ett policydokument, som samtliga branschanslutna företag arbetar efter, se www.plastkemiforetagen.se/Material/Fyrverkerier_Policy.pdf

- Att införa regler som ej efterföljs eller upprätthålls och heller inte har stöd i det allmänna rättsmedvetandet, leder bara till att respekten för alla regler minskar, säger Anders Hållinder på Göteborgs FyrverkeriFabrik.

Att förbjuda all användning i en hel kommun, är dessutom ett ”onödigt tvång på allmänheten” eller ”obefogade inskränkningar i den enskildes frihet” vilket inte är tillåtet enligt ordningslagen.

- Vi anser det vara varje människas rätt, oberoende av i vilken kommun man bor i, att kunna fira sin födelsedag, sitt bröllop eller någon annan högtid med fyrverkerier under ordnade former utan att behöva ansöka om dyra polistillstånd.

Branschen motsätter sig inte att kommuner inom väl avgränsade och definierade områden, exempelvis centrumområden, trästadsbebyggelse, sjukhus och liknande, inför krav på polistillstånd för fyrverkerier, men sådana krav ska vara berättigade, och väl förankrade i allmänhetens intressen.

Plast- & Kemiföretagen anser att branschens policy, tillsammans med ordningslagens nuvarande lydelse bör ge tillräckligt med grund för seriös användning av fyrverkeri användning i de allra flesta kommuner. Branschorganisationen uppmanar därför samtliga länsstyrelser att föra en dialog med branschen innan lokala ordningsstadgor godkänns.

För mer information, kontakta Anders Hållinder på telefon tel: 070-206 65 20.