Hållbarhetsexperiment utförs av 110 000 elever

Fredagen den 5 oktober är det dags för Kemins Dag som i år har temat hållbarhet. Det är Branschorganisationen Plast- & Kemiföretagen som anordnar Kemins Dag. Syftet är att visa hur kemi och kemisk kunskap kan ge oss hållbara lösningar på dagens och framtidens utmaningar.

Med Plast- & Kemiföretagens skolsatsning Kemins Dag, vill man visa att det är roligt med kemi och att världen behöver kreativa kemister. I år deltar 1 000 svenska skolor vilket innebär att 110 000 elever kommer att utföra samma kemiexperiment.

– Det är en viktig del i vårt arbete att uppmärksamma barn och ungdomar på hur kunskaper inom kemi kan bidrar till en hållbar utveckling. Vår förhoppning är att årets experiment ska ge eleverna ett ökat intresse och förståelse för kemi, och att de ska tycka att det är kul och spännande att experimentera. Dagens unga är nästa generations kemister och problemlösare, säger Ulla Nyman.

4 500 materialpaket till skolorna

Materialpaketen som skickas ut kostnadsfritt till skolorna innehåller tre uppgifter. Ett experiment där eleverna ska undersöka egenskaperna hos olika plaster, för att sedan diskutera när det är bra att plaster bryts ner och när det är en fördel att plasten håller länge. Den andra uppgiften är byggd kring den svenska uppfinningen Peepoo, en biologiskt nedbrytbar engångstoalett framtagen för att lösa sanitetsbristen för världens allra fattigaste. Den tredje uppgiften består av att eleverna tillverkar odlingskrukor av komposterbar plast som bryts ned i jorden till koldioxid, vatten och mull.

– Kemins Dag vill ge barn och ungdomar en insikt i att kemi är en framtidsbransch som är viktig om alla människor på jorden ska få sina grundläggande behov tillgodosedda när det gäller hygien och sanitära förhållanden, säger Ulla Nyman, ansvarig för skolfrågor på Plast- & Kemiföretagen.

Utöver skolorna har 16 Science Centers och ett museum valt att fokusera på kemi med anledning av Kemins Dag. De gör antingen speciella Kemins Dags-aktiviteter eller satsar på kemi i sin ordinarie skolverksamhet. För information om vad som händer på respektive Science Center se www.keminsdag.se.

För ytterligare information om Kemins Dag kontakta:
Ulla Nyman, ansvarig för skolfrågor på Plast- & Kemiföretagen,
08-783 81 48, 070-595 81 48,
ulla.nyman@plastkemiforetagen.se

För information om vilka skolor som deltar i Kemins Dag kontakta:
Daniel Larsson, presskontakt, Kemins Dag, 070 422 97 51,
daniel.larsson@prat.se

För mer information, besök gärna: Kemins Dag: www.keminsdag.se

Plast- & Kemiföretagen, branschorganisationen för Sveriges plast- och kemiföretag, har ca 250 medlemsföretag. Vi skapar de möjligheter och det handlingsutrymme som medlemsföretagen behöver så att de kan bidra till hållbar utveckling med hjälp av effektivare kemikalier och kemiska processer och till effektivare resursutnyttjande genom mer användning av plaster och polymerer.