Inga tungmetaller i fyrverkeripjäser

Ica Maxi har beslutat att stormarknaderna inte ska sälja fyrverkerier. Ett av skälen är att skona miljön från skadliga ämnen, t ex tungmetaller. Beslutet gör varken till eller från när det gäller miljön, anser Plast- & Kemiföretagen. Fyrverkerier som säljs till privatpersoner innehåller inte tungmetaller.

Precis som inom alla andra områden går utvecklingen inom fyrverkeribranschen mot mindre farliga och mer miljöanpassade produkter. De allra flesta ämnen som används i tillverkningen av fyrverkerier har en begränsad inverkan på miljön. Kadmium ingår inte alls i pyrotekniska recept, bly ingår inte i de fyrverkerier som vi kan köpa i handeln. Det enda sätt som dessa ämnen kan förekomma är som oavsiktliga föroreningar, precis som i handelsgödsel och andra kemiska produkter.

De utsläpp som orsakas av dagens fyrverkerier är små och mätbara. De klingar av snabbt och utgör ingen nämnvärd risk, vare sig för människors hälsa eller för miljön. I en studie som gjordes i Stockholm vid millennieskiftet, såg man en kraftig ökning vid och strax efter att en stor mängd fyrverkerier skjutits upp. Redan efter ett dygn var de allra flesta värden tillbaka på normala nivåer.

Vi har full respekt för att Maxis profilråd har en policy när det gäller varusortimentet i butikerna. Att grunda policyn för fyrverkerier på miljöhänsyn tyder dock på vissa kunskapsluckor och – kanske än värre – en önskan att vinna enkla poäng på människors oro. Att påstå att fyrverkerier innehåller kadmium och andra tungmetaller är direkt felaktigt.

För ytterligare information kontakta Greger Lundqvist, P&K, 070-566 9299 Åsalie Hartmanis, P&K, 070-375 7383