Ingen hållbar utveckling utan kemisk industri

Industrin och miljörörelsen eniga: Ingen hållbar utveckling utan kemisk industri

En hållbar utveckling är omöjlig utan livskraftiga kemiföretag i Europa som kan konkurrera med övriga delar av världen. Det konstateras i slutrapporten av EU-kommissionens HLG on Chemicals som presenteras i Bryssel idag.

EU-kommissionens High Level Group on the Competitiveness of the European Chemicals Industry har under ett och ett halvt år gjort en grundlig analys av de utmaningar och möjligheter som industrin står inför inom de närmaste åren.

Genom att fokusera på forskning, innovation och teknikutveckling säkrar kemiindustrin sin framtid i Europa. En ansvarsfull användning av naturtillgångar och gemensamma spelregler på energi- och råvarumarknaden är faktorer som främjar konkurrenskraft och hållbar utveckling. En livskraftig kemiindustri förutsätter också öppna marknader och konkurrens på lika villkor.

– Nu handlar det inte bara om ekonomi när vi talar om en livskraftig kemiindustri. Det som verkligen betyder något är industrins förmåga att genom innovationer och nya lösningar forma en hållbar framtid, säger Magnus Huss, VD för Plast- & Kemiföretagen.

Kemiindustrins komplexa natur gör att behovet av en fungerande infrastruktur är nödvändig. Konkurrensen från framförallt Asien är tydlig, där energi- och råvarupriser och lönenivåerna är lägre. För att klara konkurrensen måste strategin vara att arbeta för en bättre lagstiftning, kostnadseffektiva och säkra energikällor, en öppen marknad samt fortsatt hög kompetens och innovationskraft i företagen.

HLG har bestått av representanter från Europaparlamentet, kemikalietillverkare och -användare, fackförbund, universitet samt miljö- och konsumentorganisationer. Sverige har representerats av Karin Markides, rektor vid Chalmers tekniska högskola och Mikael Karlsson från Naturskyddsföreningen.

– Det är glädjande att den europeiska miljörörelsen och företagen nu står enade i frågan om vikten av en konkurrenskraftig kemiindustri i Europa, säger Magnus Huss.

Slutrapporten läggs ut på sajten http://ec.europa.eu/enterprise/chemicals/hlg/hlg2/hlg_index.htm omedelbart efter mötet i Bryssel, som börjar kl. 14.45 i eftermiddag.

För ytterligare information, kontakta Magnus Huss, P&K, tel 08-783 8150

Box 55915 Tel +46 (0)8-783 86 00 SE-102 16 Stockholm Fax +46 (0)8-663 63 23 (Storgatan 19) www.plastkemiforetagen.se plast- & kemiföretagen – the swedish plastics & chemicals federation