JAN SVÄRD NY ORDFÖRANDE FÖR P&K

Jan Svärd, VD för Eka Chemicals, har idag utsetts till ny styrelseordförande för Plast- & Kemiföretagen, P&K. Jan Svärd har varit vice ordförande i P&K sedan 2002 och är väl förtrogen med branschorganisationens frågor.

Jan Svärd är civilingenjör och uppvuxen i Lerum utanför Göteborg. Han har arbetat i kemiindustrin i olika befattningar under hela sin karriär. 2000 utnämndes Jan Svärd till VD för Eka Chemicals som utgör affärsenheten Pulp and Paper Chemicals inom AkzoNobel. Idag har han också samordningsansvar för AkzoNobels verksamhet i Sverige.

Under åren 2004 till 2008 har Jan Svärd varit ordförande i SKGS, ett samarbetsorgan för Sveriges skogs-, kemi-, gruv- och stålindustri inom främst energifrågor.

- Den svenska kemiindustrin är både energi- och resurseffektiv, säger Jan Svärd. Kemiindustrin har överlag en stark position när det gäller miljö och säkerhet, som jag vill att vi ska bygga vidare på. Det finns många utmaningar och mycket kvar att göra, men vi har all anledning av vara stolta över de framsteg som gjorts.

För ytterligare information kontakta Jan Svärd, 0709-57 75 30 Owe Fredholm, VD P&K, 070-593 8141 Åsalie Hartmanis, info dir P&K, 070-375 7383