KEMINS DAG 2007 – KLISTRIG KEMIHISTORIA

I år tillverkas det papperslim i klassrummen när Kemins Dag arrangeras på nästan 700 skolor runt om i landet den 12 och 13 oktober. Limmet används sedan i en påsfabrik och tillsammans ska detta illustrera årets tema Tidernas Kemi. Bakom Kemins Dag står Plast- & Kemiföretagen. Varje år tar P&K tillsammans med några vetenskapscentrum, s k science centers, fram en ny spännande experimentlåda som lärare kan beställa till sina elever.

När experimenten för årets tema Tidernas Kemi skulle tas fram var det lätt att välja något med lim. Människan har använt lim i många tusen år. I babyloniska tempel från ca 4 000 år före Kristus har man till exempel hittat statyer vars elfenbensögon limmats fast. Användningen av lim växte enormt när man lärde sig att tillverka syntetiskt lim i början av 1900-talet.

- Idag är lim en naturlig del i vårt samhälle och många av de prylar som vi använder varje dag är limmade istället för svetsade eller nitade, säger Per Fagrell.

Kemins Dag engagerar i år drygt 75 000 barn och ungdomar. Målsättningen är att alla ska få känna på att kemi är kul, viktigt och inte alls så svårt. Kemins Dag är utlyst till 12-13 oktober men många skolor väljer också andra dagar för sina aktiviteter.

I Östergötlands län deltar bland annat dessa skolor i Kemins Dag:

Blåklintskolan, Mjölby Folkungaskolan, Linköping Prolympia, Norrköping Anders Ljungstedts Gymnasium, Linköping

På Blåklintskolan finns Frida Engström tel 0142 – 853 95 som kan svara på frågor om vad de gör på Kemins Dag.

Mer information om Kemins Dag finns på www.keminsdag.com

För ytterligare information kontakta Per Fagrell, Plast- & Kemiföretagen, 08-783 81 74 Ulla Nyman, Plast- & Kemiföretagen, 08-783 81 48

Plast- & Kemiföretagen, P&K, är branschorganisation för tillverkare och leverantörer av kemikalier och plastprodukter i Sverige med ca 250 medlemsföretag. Vår målsättning är att skapa förtroende för industrin och att stärka entreprenörsandan inom plast- och kemisektorn. Med en omsättning på ca 170 miljarder kronor och omkring 60 000 anställda är branschen Sveriges tredje största exportindustri och satsar närmare 16 miljarder kronor på FoU.