Limfabrik i klassrum ska stärka intresset för NO

Jakten på de 3 000 skolpaketen till Kemins Dag i oktober har börjat. I år kan 75 000 elever få jobba med materialet i de paket som levereras gratis till skolklasser runt om i landet.

I år infaller Kemins Dag, eller dagarna som det egentligen är, den 12-13 oktober. Årets materialpaket innehåller ingredienser för att tillverka eget lim. Limmet ska eleverna sedan använda i sin egen "påsfabrik", där de får framställa papperspåsar enligt löpande-bandsprincipen. Paketet innehåller också en utförlig lärarhandledning och en elevinstruktion.

Det ställs inga formella krav på de skolor som deltar i Kemins Dag, huvudsaken är att man ägnar sig åt kemi i någon form under en dag.

- Jag tror att det är just kopplingen till vardagen, det vi har omkring oss, som gör Kemins Dag så populärt bland lärare och elever, säger Per Fagrell.

Intresset för Kemins Dag ökar hela tiden. Förra året skickades 2 300 materialpaket ut till skolklasser i hela landet och 55 000 elever arbetade med att göra gummisnoddar under två dagar. I mitten av maj började Plast- & Kemiföretagen att ta emot anmälningar till årets Kemins Dag.

Det lättaste sättet för lärarna är att anmäla klasserna på www.keminsdag.com. Paketen skickas ut i början av september.

För ytterligare information, kontakta Per Fagrell, Plast- & Kemiföretagen, 070-559 81 74

Plast- & Kemiföretagen, P&K, är branschorganisation för tillverkare och leverantörer av kemikalier och plastprodukter i Sverige med ca 250 medlemsföretag. Vår målsättning är att skapa förtroende för industrin och att stärka entreprenörsandan inom plast- och kemisektorn. Med en omsättning på ca 170 miljarder kronor och omkring 60 000 anställda är branschen Sveriges tredje största exportindustri och satsar närmare 16 miljarder kronor på FoU.