MATTEHJÄLP ISTÄLLET FÖR JULKORT

Världens ledare möts i Köpenhamn och allmänhetens oro för konsekvenserna av klimatutvecklingen har aldrig varit större. Trots det, när vi som mest behöver ny kunskap och innovationer, minskar intresset för naturvetenskapliga studier. Att hjälpa svenska studenter med matten är en riktig klimatåtgärd.

Sverige hamnar på näst sista plats bland tio länder som jämförs i en internationell studie av avancerade kunskaper i matematik i gymnasiet samtidigt som 20 procent av eleverna i årskurs inte 9 klarar målen i kemiämnet.

– I detta perspektiv klingar Miljöminister Andreas Carlgrens visioner om att Sverige ska utvecklas som en ledande kunskapsnation inom klimatområdet falskt. Bryter vi inte utvecklingen kommer Sverige snart bara ha politiker och myndigheter som talar om vad vi inte får göra. Men ingen kommer att ha några lösningar, säger Magnus Huss.

För att utveckla nya klimatsmarta energilösningar, mätta jordens växande befolkning och åstadkomma en hållbar utveckling behövs ny kunskap och mer innovationer. Kemi och kemisk kunskap är helt avgörande om vi ska kunna lösa samhällets stora utmaningar.

– Våra medlemsföretag satsar mest på forskning i hela Europa och är beroende av avancerad kemisk kompetens. Därför satsar vi stort på skolan, säger Ulla Nyman, ansvarig för skolfrågor på Plast- & Kemi¬företagen.

Varje höst anordnas t ex Kemins Dag. På skolor runt om i landet får ungefär 90 000 elever göra ett nytt spännande kemiexperiment som deras lärare kan beställa gratis från Plast- & Kemiföretagen. För de allra yngsta finns drakflickan Berta som ägnar sig åt skafferikemi, hon gör kemiexperiment med hushållskemikalier. Och nu ska fler elever få tillgång till Mattecentrums extraundervisning, där många elever även frågar om hjälp med kemirelaterade skoluppgifter.

– Missade matteprov ska inte få störa julfriden, avslutar Magnus Huss.

För mer information kontakta Magnus Huss, VD Plast- & Kemiföretagen, 08-783 81 50, 070-897 89 89 Ulla Nyman, Plast- & Kemiföretagen, 08-783 81 48, 070-595 81 48 Mattecentrums webbplats: www.mattecentrum.se