Owe Fredholm om REACH-omröstningen i EU-parlamentets miljöutskott: Bekymmersamt

- Med dagens omröstning i EU-parlamentets miljöutskott tar REACH ett steg bakåt jämfört med tidigare beslut i parlamentet och rådet och det är bekymmersamt, menar Owe Fredholm, VD för Plast- & Kemiföretagen.

Att det till slut ändå blir gemensam europeisk kemikalielagstiftning är Owe Fredholm övertygad om.

- Förhoppningen är att den slutliga utformningen både ger ökad kunskap om kemikalier och en bra konkurrenssituation för den europeiska industrin, betonar Owe Fredholm.

- För plast- och kemiföretagen här i landet är det ju egentligen inte så mycket nytt med REACH, menar Owe Fredholm, eftersom verksamheten sedan länge är reglerad i olika lagrum. Det är i de andra leden, hos distributörer, underleverantörer och de som vidarebearbetar produkterna som REACH kan bli kännbart. Det gäller att ha ordning, helt enkelt.

Redan om två veckor startar P&Ks REACH-kampanj. Det börjar med informationsseminarier för medlemsföretagen på fem olika platser i landet. De vänder sig i fösta hand till inköpare, säljare, marknadsförare och produktutvecklare, dvs personer som inte dagligen arbetar med kemikaliefrågor men som behöver känna till grunderna. Samtidigt tar P&K fram ett utbildningspaket till företagen med djupare innehåll som ska lanseras under våren 2007. Sedan april i år har medlemsföretagen även kunnat ringa en särskild REACH-linje och få svar direkt.

- Vi ska se till att förberedelserna och genomförandet hos medlemsföretagen och deras underleverantörer går så smidigt som möjligt, även om det dröjer med beslutet, säger Owe Fredholm.

För mer information Owe Fredholm, VD Plast- & Kemiföretagen, tel 070-5938141