Plastguiden är populär - nu är appen uppdaterad med biofakta

Den populära appen om plast, Plastguiden, har nu uppdaterats med fakta om ytterligare några plaster. Dessutom finns information om vilka plaster som tillverkas av förnyelsebara biobaserade råvaror.

– Omställningen till biobaserade råvaror är en stark trend inom plastbranschen. Därför tycker vi att det är viktigt att detta framgår i vår plast-app, säger Lena Lundberg på Plast- & Kemiföretagen. Den snabbaste utvecklingen ser vi när det gäller förnyelsebara råvaror för tillverkningen av volymplaster, plaster som används i stora volymer till exempel polyeten och PET.

Appen Plastguiden lanserades i maj förra året. Den är framtagen av branschorganisationen Plast- & Kemiföretagen i samarbete med Bruder Consulting AB. Sedan den lanserades har närmare 5 000 appar laddats ned i Norden.

Appen finns för både iPhone, iPad (egen layout) och Andreoid och är gratis. I den nya versionen finns nu också ett avsnitt kallat ”Biofakta” under respektive plast. Där framgår om plasten tillverkas av förnyelsebara biobaserade råvaror idag eller inom en snar framtid.

– Vi har också gjort videofilmerna om bearbetningsmetoderna mer informativa, säger Ulf Bruder, från Bruder Consulting AB. Dessutom har vi passat på att lägga till ytterligare några termoplaster.

– Det finns även en engelskspråkig variant av appen som heter ”Plastic Guide”, berättar Ulf Bruder. Den är också gratis. Den kommer att uppdateras med den nya informationen vid nästa uppdatering som sker inför mässan Easy Fairs Plastteknik i april.

Bilden visar Plastguidens nya meny. Det gröna lövet med ”Bio” visar att det idag, eller inom en snar framtid, går att köpa plasten tillverkad från förnyelsebara biobaserade råvaror.

För mer information kontakta:

Lena Lundberg, Plast- & Kemiföretagen, tfn +46 8 783 8188

Ulf Bruder, Bruder Consulting AB, tfn +46 455 19015