Rätt läkemedelsmängd med hjälp av polymer

Det är inte helt lätt att få ett läkemedel att hamna där det ska i rätt mängd och vid rätt tid. För att vi bara ska behöva ta en tablett i stället för flera vill Farhad Tajarobi konstruera läkemedel som sakta lösgör sitt verksamma ämne.

I sitt doktorandarbete har Fahrad Tajarobi studerat möjligheterna att åstadkomma en förlängd frisättning av den aktiva substansen från läkemedelstabletten. Med hjälp av hydrofila polymerer byggs en matris i vilken den aktiva substansen är upplöst. Ett långsamt bildande av ett gellager och erosion av matrisen under passage i magtarm-kanalen medför en förlängd frisättningseffekt. Tabletten ska helst erodera långsamt och därmed frisätta den aktiva läkemedelssubstansen under lång tid. Om tabletten faller sönder för snabbt kan den kliniska effekten utebli och patientens säkerhet riskeras.

Första delen av Fahrad Tajarobis avhandling beskriver frisättningsrobustheten som funktion av de ingående komponenternas löslighet.
Svårlösliga läkemedel en utmaning För att läkemedel ska kunna nå rätt ställe i kroppen måste läkemedelssubstansen lösas upp i mag-tarmkanalen så att enskilda molekyler kan passera över till blodomloppet. Svårlösliga läkemedelssubstanser har därför länge varit en utmaning för läkemedels-industrin.

Svårlöslighetsproblematiken kan tacklas genom kemisk modifiering av läkemedels-molekylen eller genom applicering av vissa formuleringskoncept som kan öka upplös-nings¬hastigheten. En välkänd variant är att göra fasta dispersioner eller lösningar av läkemedelssubstansen i en matris som ger systemet i sin helhet högre upplösnings-hastighet.

I den andra delen av sin avhandling har Fahrad Tajarobi studerat den relativa förbätt-ringen av upplösningshastigheten samt frisättningen från gelande tabletter.

Farhad Tajarobi doktorsarbete har skett på AstraZeneca inom ramen för YPK (Forskarskolan ytkemi för plast- & kemiindustrin). Doktoranderna inom YPK är anställda av företag, men har en handledare på en högskola. Värduniversitet för YPK är Chalmers, men Forskarskolan drar även nytta av branschföreningen Plast- & Kemiföretagens upparbetade kontaktnät gentemot näringslivet och deras erfarenheter av att administrera liknande stora projekt.

− Forskarskolans målsättning är att stärka konkurrenskraften hos företag med behov av ytkemisk kunskap, säger Magnus Huss, VD för Plast- & Kemiföretagen. Det är viktigt särskilt för mindre och medelstora företag. En del av administrationen av YPK sköts därför från Plast- & Kemiföretagen.

För mer information kontakta: Farhad Tajarobi, tfn 031-149401 farhad@chalmers.se