Tårtor populära till nyår

När du ska välja fyrverkeri till nyår är det stor chans att du fastnar för en fyrverkeritårta. Tårtan består av flera serie- eller parallellkopplade effekter. Pjäsen har fått sitt namn på grund av att de första tårtorna som kom till Sverige var runda och klädda som en tårta.

Genom att tårtan endast har en tändpunkt till flera effekter ökar säkerheten. Fyr-verkeri¬branschen jobbar nu intensivt med att öka medvetenheten hos konsumenterna om hur man ska hantera fyrverkerierna på ett säkert sätt. En bra hjälp är den bransch-överens¬kommelse som bland annat innebär att branschen gemensamt kommit överens om att skjuta upp försäljningsstarten till den 27 december.

– De allra flesta människor upplever fyrverkerier som vackra och som ett uttryck för glädje och fest, fortsätter Thomas Wetterström. Det är väldigt roligt att få jobba i en bransch där man får så mycket gensvar från förväntansfulla kunder.

Det finns fortfarande en hel del myter om fyrverkerier. Fyrverkerierna tillskrivs egenskaper som de inte har, och en stor okunskap råder på området. Fyrverkeri-branschen har därför tagit fram ett kompendium om fyrverkerier och miljön. Förhoppningen är att öka kunskaperna och skapa klarhet i debatten.

Mer information: Thomas Wetterström, Hammargren Pyroteknik AB, tfn: +46300-21110, thomas@hammargren.se Branschöverenskommelse fyrverkerier, www.plastkemiforetagen.se/Material/Fyrverkerier_Policy.pdf Miljökompendium fyrverkerier, www.plastkemiforetagen.se/Material/Fyrverkerier_miljo.pdf