Vatten i dieseln minskar sotutsläpp med närmare 90 %

På fredag den 7 maj på Chalmers försvarar Anna Lif sin avhandling med titeln: ”Water-in-diesel emulsion and microemulsion fuels: composition, structure and effect on emissions". Anna Lif har i sin forskning undersökt möjligheten att förbättra fordonsbränslets effektivitet och samtidigt minska utsläppen genom en lämplig inblandning av vatten i diesel.

Men vatten löser sig inte i diesel och det går därför inte bara att hälla i det, då skulle motorn inte fungera. I stället måste fordonsbränslet bli en stabil emulsion, det vill säga vattnet måste fördela sig i dieseln i form av små, små vattendroppar. Anna Lif har i sitt forskningsarbete studerat hur olika tillsatser av tensider och stabilisatorer kan hjälpa till att forma en stabil vattenemulsion i dieseln.

Både fossil och biobaserad diesel har använts och Anna Lif har kunnat uppvisa stora minskningar av sotutsläpp, med ända upp mot 90 %. Kväveoxidutsläppen minskade också, men påverkades inte lika mycket.

Anna Lifs doktorsarbete har skett inom ramen för YPK (Forskarskolan ytkemi för plast- & kemiindustrin). Doktoranderna inom YPK är anställda av företag, i Anna Lifs fall Akzo Nobel Surface Chemistry i Stenungsund, men har också en handledare på en högskola i detta fall Chalmers i Göteborg. Forskarskolan drar även nytta av branschföreningen Plast- & Kemiföretagens upparbetade kontaktnät gentemot näringslivet och deras erfarenheter av att administrera liknande stora projekt.

− En av våra huvuduppgifter är att stärka konkurrenskraften för våra medlemsföretag och forskarskolan är en del i det arbetet, säger Magnus Huss, VD för Plast- & Kemiföretagen. Det är viktigt särskilt för mindre och medelstora företag. En del av administrationen av YPK sköts därför från Plast- & Kemiföretagen.

För mer information kontakta: Anna Lif, telefon 0303-85594, e-post anna.lif@chalmers.se